Gratis retourneren en 30 dagen retourbeleid

De ontwikkeling van de fiets

De fiets viert zijn 200-jarig jubileum en wij vieren dat ook! Met de uitvinding van Drais in Mannheim in 1817 kwam een ​​lange weg te gaan. Hier laten we je kennismaken met de evolutie van de fiets! Waren de Victorianen met fietsen de echte originele hipsters? Lang voordat er mannen waren met mooie baarden in nostalgische kleding op fixies, waren er mannen met gebeeldhouwde snorren en modieuze kleding op velocipedes en centen. Net als mode zijn fietsen in de loop van de tijd veranderd. Terwijl de auto ooit werd gezien als het vervoermiddel van de toekomst, zijn het vandaag de dag steeds meer de fietser en een netwerk van fietspaden die het stadsbeeld bepalen in de meeste grote steden over de hele wereld. Het belang van de fiets kan niet worden onderschat: de ontwikkeling ervan creëerde het eerste door mensen aangedreven tweewielige transportsysteem, het bevrijdde vrouwen en is een symbool van vooruitgang, plezier en vermaak, en van vrijheid en vreugde. Maar het belichaamt ook hoop en is ideaal voor een toekomst die geconfronteerd wordt met grote problemen zoals klimaatverandering, een obesitas-epidemie en een steeds groeiende bevolking – vooral in de grote steden. In ieder geval was het nog lang geen bescheiden begin als stokpaardje.


1817-1830

De uitvinding van de eerste fiets

karretje

Hoewel er twijfelachtig bewijs bestaat voor het bestaan ​​van fietsen vóór 1800, is het een algemeen aanvaard feit dat de eerste fiets in 1817 in Duitsland werd uitgevonden door een heer genaamd Baron Karl von Drais. Het heette de "loopmachine" of draisine en werd in 1818 gepatenteerd als het eerste succesvolle, tweewielige, door mensen aangedreven, bestuurbare transportmiddel. Andere uitvinders namen het concept over, met name Denis Johnson in Londen, die een nieuwere, verbeterde versie van Drais 'originele loopmachine ontwikkelde. Bijna volledig van hout gemaakt, met een bestuurbaar voorwiel, zou de reistijd kunnen halveren. Deze tweewielige uitvinding had geen pedalen, en ruiters dreven hun stokpaardjes gedurfd met hun voeten voort, terwijl ze ze van heuvels af lieten rollen terwijl ze op de een of andere manier probeerden hun evenwicht te bewaren. In Engeland liefkozend genoemd naar het kinderspeelgoed "stokpaard" of "dandy paard" ("paard voor de stadsbewoners"), officieel bekend onder de term "velocipede", leek het al min of meer op de bekende tweewielige vorm vandaag fietsen. Tussen 1818 en 1820 werd het bezit van een velocipede een cultus die zich over West-Europa en Noord-Amerika verspreidde, en het werd gevierd als een nieuw, modieus item dat je gewoon moest bezitten - vooral in de Londense samenleving. Slechts een paar jaar later was de populariteit ervan afgenomen, en sommige grote steden gingen zelfs zo ver dat ze het gebruik ervan verboden vanwege het grote aantal ongelukken tussen velocipedes en voetgangers.

Omhoog

1840-1870

Pedalen en crank op de fiets

Fiets Pierre Michaux trapt voor het eerst op de fiets

In de jaren 1860 ontwikkelde Pierre Michaux, oprichter van het bedrijf Michaux, de eerste populaire en commercieel succesvolle fiets die ook pedalen en roterende cranks op het voorwiel had. Het was nu mogelijk om de fiets vooruit te bewegen door te trappen. Het werd van de ene op de andere dag een succes en werd korte tijd ongelooflijk chic. Het had echter ook enkele nadelen. Het gebruik van stevige metalen frames en ijzeren banden maakte de fiets log; zulke fietsen konden soms wel 50 kilo wegen. Het voorwiel was iets groter dan het achterwiel.

De ontwikkeling in China

Hoewel China nu wordt beschouwd als een fietsnatie over de hele wereld, duurde het tot de jaren 1860 voordat de fiets daar populair werd gemaakt door een Chinese functionaris genaamd Bin Chun, die de velocipede door de straten van Parijs had zien zoeven. Nadat China pas onlangs onder westerse heerschappij stond, waren de mensen daar aanvankelijk niet zo blij met een nieuwe buitenlandse uitvinding en wezen ze het idee grotendeels af. Tegen het einde van de 19e eeuw waren het vooral buitenlanders die fietsen gebruikten in Shanghai, terwijl de vooraanstaande lokale bevolking nog steeds in een draagstoel reed of in de nieuwste uitvinding, een riksja (uitgevonden in 1870). Het was eenvoudigweg niet acceptabel dat een respectabele Chinees zich zelfstandig rondbewoog, of erger nog, zwetend werd gezien. Ondanks de aanvankelijke langzame acceptatie van de tweewielige uitvinding is het echter duidelijk dat Bin Chun de ogen heeft geopend van 's werelds grootste fietsenmarkt.

Omhoog

1880-1910

De ontwikkeling van de cent

De cent

Grotere voorwielen maakten het mogelijk hogere snelheden te behalen en zo werden de voorwielen steeds groter, terwijl het achterwiel meer een zijwiel werd. In 1880 hadden fabrikanten de afmetingen van het voorwiel vergroot tot huiveringwekkende proporties en was de penny-farthing geboren. Deze nieuwe fiets met het extra grote voorwiel werd in Groot-Brittannië bekend als de "Penny-Farthing" omdat hij vergelijkbaar was met de penny- en farthing-munten die destijds in gebruik waren. "Penny-farthing" of "gewone tweewieler" waren andere namen voor het voertuig, dat snel aan populariteit won, vooral in Groot-Brittannië en de VS. Het opstappen was echter een kunst op zich en niet geheel zonder gevaar, je moest namelijk naast de fiets rennen tot deze een bepaalde snelheid bereikte en dan op het zadel klimmen en er al rijdend op springen. De hoogte van het voorwiel zorgde destijds voor veel dodelijke ongelukken. Het sturen was moeilijk en het rijden over eventuele obstakels op de weg was uiterst gevaarlijk en kon de ongelukkige bestuurder voorover de weg op sturen.

De verdere ontwikkelingen

Een aantal belangrijke uitvindingen uit deze tijd maakten het mogelijk om het gewicht van het frame te verminderen en het comfort van de berijder te vergroten. De constructie van het wiel werd verbeterd met spaken en kogellagers. Hoewel de penny farthing slechts korte tijd populair was, werd hij een symbool van laat-Victoriaanse vrije tijd in Groot-Brittannië. Hoewel het kenmerkende ontwerp van de penny-farthing hem sneller maakte en in staat was langere afstanden af ​​te leggen met elke verandering aan het voorwiel, was hij verre van praktisch. Eind jaren negentig van de negentiende eeuw was de ‘veiligheidsfiets’ met wielen van gelijke grootte een van de belangrijkste ontwikkelingen in de geschiedenis van de fiets. Het kreeg zijn naam omdat het een veiligere variant was van de cent. De eerste rijders op de veiligheidsfiets heetten echter aanvankelijk “Memmen” en de fietsen werden “ratelkasten” genoemd. Maar na relatief korte tijd kreeg de veiligheidsfactor de overhand en kreeg de fiets, die erg leek op onze huidige fiets, de overhand. Samen met andere belangrijke kenmerken zoals vaste pedalen die het achterwiel via een ketting en versnellingen aandrijven, evenals een stuur en vork op het voorwiel, die nog steeds aanwezig zijn op moderne fietsen, werd het de basisstructuur van de hedendaagse fiets. Al in 1885 werd de John Kemp Starleys Rover het prototype van de moderne fiets. Dit tijdperk van fietsen werd bekend als de "Gouden Eeuw" of "Fietscultus". Het had ook een verreikende impact op de rol van vrouwen in de samenleving, waardoor de fiets de bijnaam ‘Vrijheidsmachine’ kreeg. Een vrouw die kon fietsen, genoot een grotere mobiliteit, vergelijkbaar met mannen. Vrouwen die fietsten hadden ook meer praktische kleding nodig, omdat mode uit het Victoriaanse tijdperk - zoals korsetten, lange, zware rokken, onderrokken of hoepelrokken - de bewegingsvrijheid op de fiets beperkte. Deze nieuwe manier van vervoer heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van meer praktische en genderneutrale kleding voor vrouwen, zoals wijde broeken of culottes.

Omhoog

1890-1950

Auto's en de eerste races met wielen

De racefietsontwikkeling uit 1888

Gedurende deze tijd verschoof de focus van mensen in de westerse wereld, ebde de fietscultus weg en maakte plaats voor auto's, die vanaf dat moment algemeen werden gezien als het vervoermiddel van de toekomst. Na de ‘Golden Twenties’ kwam de Grote Depressie. Met een wereldoorlog in de jaren dertig en veertig en de koude oorlog in de jaren vijftig veranderde de stemming in de wereld. In de jaren vijftig en zestig waren auto's de boventoon en werd het merendeel van de fietsen nu aan kinderen verkocht in plaats van aan volwassenen. In grote steden werden fietsers vaak uitgescholden door automobilisten, omdat auto's nu voor de meeste mensen het favoriete vervoermiddel waren. In China nam het enthousiasme voor fietsen echter toe in de jaren twintig en eind jaren dertig werd de eerste lopende bandfabriek voor buitenlandse fietsen opgericht. Toen China in 1949 de Volksrepubliek China werd, besloot de partij dat de fiets het belangrijkste stadsvervoermiddel van de bevolking moest worden. De meeste mensen fietsten tussen werk en huis, en in 1958 produceerde China meer dan een miljoen fietsen per jaar. In feite blijft China tot op de dag van vandaag de grootste fabrikant van fietsen ter wereld, met een productie van ongeveer 60% van alle fietsen die in de wereld worden verkocht.

De eerste races met wielen

Rond 1890 vonden de eerste races met fietsen plaats en werd de fiets steeds meer doorontwikkeld tot racefiets. Hoewel de eerste races rond de eeuwwisseling plaatsvonden, was het tijdens de Tweede Wereldoorlog onmogelijk om verder te racen. In 1947 vonden voor het eerst sinds 1939 weer de wegraces plaats. Vanwege de oorlog en de vele afgelastingen van races gedurende zo’n lange periode was het niet te voorspellen wie er zou winnen. De tour sloot ook teams uit Duitsland en Italië uit (aangezien Frankrijk de facto nog steeds in oorlog was met Italië). Het parcours bestond uit 20-25 etappes die door Frankrijk, Luxemburg en België liepen, waarbij de renner die in de kortste tijd de finish bereikte, als winnaar van de individuele etappe werd beschouwd. Deze indeling van de podia duurde tot ver in de jaren tachtig. In 1953 werd het "puntensysteem" geïntroduceerd met een groene trui

Omhoog

1960-1990

De mountainbike is geboren

De eerste mountainbike werd uitgevonden

Na de oorlogen en de Grote Depressie maakten de jaren zestig de weg vrij voor de dynamische ‘Swinging Sixties’ en de psychedelische jaren zeventig. Het was een van de beslissende momenten in de moderne geschiedenis, een tijd van hoop en belofte, van vrijheid om zich te uiten in mode, kunst en muziek, gesteund door een onverschrokken generatie die klaar stond om de grenzen te verleggen. Nu de minirok van Mary Quant een nieuwe generatie geëmancipeerde vrouwen markeerde, had de vrijheid van vrouwen een lange weg afgelegd sinds het Victoriaanse tijdperk. Het was een decennium van veranderingen dat ook een blijvende indruk achterliet op de evolutie van de fiets, en de periode tussen het midden van de jaren zestig en 1975 kende een van de grootste pieken in de populariteit van de fiets in de Verenigde Staten sinds de uitvinding ervan. Het werd de ‘fietsboom’ genoemd. Door het toegenomen fitnessbewustzijn verdubbelde de verkoop van fietsen tussen 1960 en 1970 en opnieuw tussen 1971 en 1975. Na vele kleine verbeteringen aan de fiets vond de volgende grote ontwikkeling op het gebied van de fiets pas rond 1981 plaats. De mountainbike is uitgevonden. Joe Breeze, Charles Kelly en Gary Fisher worden beschouwd als de voorvaderen van het mountainbiken. Destijds maakten ze deel uit van een groep nobodies die op zoek waren naar nieuwe manieren om plezier te hebben op twee wielen in de heuvels van Marin Country rond Mount Tamalpais. Ze sleutelden aan hun fietsen en verbeterden ze voor ruig terrein en beklimmingen. Ze ontwikkelden geleidelijk schokdempers en zochten naar bredere banden met meer profiel voor hun fiets. Het idee van mountainbiken werd tot op de dag van vandaag snel en snel ontwikkeld. Destijds waren het de gedurfde en gekke mensen die zich van de hellingen wierpen. Tegenwoordig zijn er vele facetten van mountainbiken en heeft de sport zich ontwikkeld tot een populaire sport. fahrrad.de biedt een grote keuze aan actuele mountainbikes in zowel de full- als de hardtail- sector.

Omhoog

2000-heden

Milieu, kleding en fietsdelen

E-mountainbike uitvinding

Tegenwoordig ondersteunen veel grote steden over de hele wereld actief het fietsen en creëren ze een goed ontwikkelde fietsinfrastructuur. Steeds meer mensen kiezen voor de fiets als een milieuvriendelijk en betaalbaar vervoermiddel door de stad en tegelijkertijd als een manier om op een ontspannen manier fit te blijven. Begin jaren negentig begon de hipsterbeweging in plaatsen als Brooklyn, New York en Portland (Oregon, VS) en verspreidde zich als een lopend vuurtje over het westelijk halfrond. Grote kledingmerken omarmden de beweging en de tijd dat fietsers zich in nauwsluitende lycra-kleding wurmen of plastic clips over hun wapperende broekspijpen moesten dragen, waren definitief voorbij. In plaats daarvan creëerden zowel alledaagse merken als designerlabels stijlvolle maar praktische kleding voor stadsrijders, waardoor zelfs de meest veeleisende fietsers zich netjes konden kleden terwijl ze door de stad reden. In grote steden in Europa en de Verenigde Staten, zoals Amsterdam, New York en Londen, kunnen dankzij fietsdeelprogramma's iedereen gemakkelijk een fiets huren en deze op een gemakkelijke en betaalbare manier terugbrengen naar verschillende aangewezen locaties in de stad. Vermijd files en gemakkelijk en gemakkelijk van A naar B komen. Daarnaast werd de e-bike rond 1995 ontdekt. Een uitvinding die het verplaatsen op een tweewieler nog makkelijker heeft gemaakt en daarmee nog minder sportieve fietsers de mogelijkheid biedt om zonder veel moeite langere afstanden af ​​te leggen op een dames-e-bike of heren-e-bike . Deze technische ontwikkeling werd ook doorgevoerd bij mountainbikes en zo ontstonden e-mountainbikes en e-bike-fulls. Fietsen in de stad wordt steeds populairder en daarmee ook de trend om fietsen af ​​te stemmen op de behoeften van de klant, wat leidt tot de uitvinding van de "ultieme hipster" fixed gear of "fixie" fiets. In veel opzichten een fiets in zijn oorspronkelijke vorm, een fiets met maar één versnelling, niet stationair. Het heeft echter één nadeel: het is onmogelijk om zomaar met een fixie mee te rollen. Het lijkt alsof de ontwikkeling van de fiets de cirkel rond heeft. Fixiefietsen zijn ideaal voor fietsen in de binnenstad en doordat je gedwongen wordt te trappen, hoe ver of in welke richting je ook gaat (bergop of bergaf), blijf je ook fit. De gemiddelde Fixie is ook veel lichter dan andere fietsen, waardoor het een ideale woon-werkfiets is – een soort smart voor fietsers. Waarom zijn ze zo populair? Misschien zijn ze in een wereld van massaconsumptie de laatste vertegenwoordigers van eenvoud, terug naar de definitieve, klassieke fiets. Hipster of niet, de fixed gear fiets is populair bij veel mensen die zich opnieuw willen verbinden met hun omgeving en de omgeving.

Omhoog