Fietsremmen - maar veilig!

Fietsremmen zijn een van de belangrijkste onderdelen van uw fiets. Of je nu ineens comfortabel in het verkeer richting rood licht rijdt of bergafwaarts gaat als de volgende bocht krapper blijkt te zijn dan verwacht - je moet snel je snelheid verlagen, wat betekent dat je moet remmen.

Wie remt, verliest?

Het principe van elke fietsrem is gebaseerd op wrijving. Een remblok wordt tegen een roterend onderdeel van een wiel gedrukt – de velg, remschijf of de binnenkant van de naaf – en veroorzaakt daardoor wrijving. Hoe harder je drukt, hoe hoger de wrijving en dus de remkracht.

Maar bij wrijving ontstaat ook slijtage. Dit betekent dat je enerzijds snelheid verliest bij het remmen, maar anderzijds ook de remblokken verslijten: ze slijten en moeten regelmatig vervangen worden. Iedereen die remt, verliest altijd een klein remblok.

Welke soorten fietsremmen zijn er?

Op een moderne fiets worden drie verschillende soorten remmen gebruikt: de schijfrem, de velgrem en de trommelrem.

Terwijl de schijfrem zijn kracht uitoefent op een schijf die op de naaf is gemonteerd, heeft de velgrem twee remblokken die direct op de velg rusten en daar werken om het wiel te vertragen.

De trommelrem is geïntegreerd in de naaf, volledig ingekapseld en onderhoudsvrij. De slijtage is hier minimaal.

Welke fietsrem is de beste?

Schijfremmen voor maximale remkracht

De schijfrem zorgt voor de beste remwerking onder alle weersomstandigheden. Minimaal twee zuigers in de remcilinder worden van beide kanten tegen de remschijf gedrukt en vertragen deze. Hierdoor ontstaat er veel warmte. Wees dus voorzichtig als u in de buurt van de remschijf reikt of deze met uw kuit raakt nadat u hard hebt geremd. Een schijfrem biedt het belangrijkste voordeel van hogere remprestaties die consistent zijn onder alle weersomstandigheden. Ook heb je doorgaans minder kracht nodig om de fiets tot stilstand te brengen. Een ander voordeel is dat de velgen niet verslijten en het onderhoud van deze remmen zeer eenvoudig is.

Om schijfremmen te installeren heeft uw fiets een speciale houder op het frame of de vork nodig.

De schijfrem in één oogopslag:

  • hoge en consistente remprestaties onder alle weersomstandigheden
  • geen slijtage - van de velgen
  • onderhoudsvriendelijk
  • hoger gewicht

Remschijven zijn er in verschillende maten. Kleinere schijven zijn meer geschikt voor crosscountry- of racefietsen. Bij enduro-, MTB- of downhill-toepassingen worden vaak grotere schijven gebruikt om te voorkomen dat de remschijven en remblokken oververhit raken. Dankzij hun goede prestaties in natte omstandigheden zijn ze precies goed voor veeleisende trails.

Piepende remmen worden overigens nooit geolied of met zeep schoongemaakt, omdat dit de remkracht enorm vermindert. De remoppervlakken kunnen worden afgeveegd met ontsmettingsalcohol en een schone doek, omdat de vloeistofresten zullen verdampen.

Velgremmen - de robuuste klassieker

Velgremmen zijn goedkoop en licht. Daarom zijn ze momenteel populair op stadsfietsen en racefietsen. Twee afzonderlijke remarmen, elk links en rechts van het wiel geplaatst, worden bij het indrukken van de remhendel samengedrukt op de velg, waardoor de fiets wordt afgeremd. Na verloop van tijd verslijten niet alleen de remblokken, maar ook de velgen.

Velgremmen zijn onderverdeeld in vier verdere subcategorieën: cantilever, V-brake, hydraulische velgrem en zijtrekrem.

Tegenwoordig zijn cantilevers vooral te vinden op oudere fietsen. De remwerking is relatief zwak, maar de benodigde handkracht is zeer hoog.

V-brakes worden tegenwoordig vaak op stadsfietsen gemonteerd als eenvoudige maar effectieve rem. De remblokken slijten zeer snel, vooral onder natte en vuile omstandigheden, en de remwerking kan afnemen onder natte omstandigheden.

Hydraulische velgremmen vereisen veel minder bedieningskracht dan V-remmen en kunnen daarom een ​​grotere remeffectiviteit bereiken in natte omstandigheden. Als u onder alle weersomstandigheden sneller bent dan anderen en een hoog en consistent remeffect nodig heeft, dan kunnen hydraulische velgremmen uw keuze zijn.

De zijtrekrem is zeer compact en licht. Wanneer het nauwkeurig wordt afgesteld, levert het een goed remeffect op. Daarom worden deze remmen vaak gebruikt op racefietsen. Maar wees voorzichtig als het nat is: het duurt vaak even voordat de remwerking effect heeft.

De velgrem in één oogopslag:

  • laag gewicht
  • eenvoudig onderhoud
  • lage aanschafkosten
  • snelle montage
  • lager remvermogen in natte omstandigheden
  • Slijtage - de rand

De trommelrem, of ook wel: de onzichtbare

Trommelremmen zijn relatief zwaar, kunnen slechts matig worden afgesteld en hun remkracht is vrij zwak vergeleken met de kracht die je uitoefent. Maar trommelremmen zijn zo weinig aan slijtage onderhevig dat ze vrijwel nooit onderhoud behoeven. Remblokken hoeven niet vervangen te worden en hoeven niet gereinigd te worden, omdat trommelremmen volledig in de naaf zijn ingekapseld.

Alle terugtrapremmen zijn trommelremmen.

Remmen vervangen

Het functionele principe van de fietsrem is wrijving, dus slijtage aan de remblokken is opzettelijk en voorgeprogrammeerd. Met slechts een paar eenvoudige stappen kunt u eenvoudig zelf uw remmen of remblokken vervangen. Zo zit je altijd veilig op de fiets.

Waar moet ik op letten bij het vervangen van de remmen?

Je weet dat het tijd is voor verandering als de remprestaties afnemen of als je krassende geluiden hoort. Wacht echter niet tot dat gebeurt. Dan zijn het niet alleen de remblokken die verslijten, maar (afhankelijk van het type rem) de remschijf of velg.

Vervang de schijfremblokken

Om de remblokken van een schijfrem te vervangen gaat u als volgt te werk:

  • Verwijder het wiel
  • Verwijder oude remblokken
  • Spreid de remzuigers
  • installeer nieuwe remblokken
  • Installeer het wiel opnieuw
Belangrijk: Na het verwisselen dient u eerst de nieuwe fietsremmen af ​​te remmen. Alleen dan leveren de remmen hun volledige remkracht.

Je begint met een lage snelheid en remt nu scherp. Als de remmen goed werken, kun je nu sneller rijden en weer scherp remmen. Je zult merken dat het remvermogen toeneemt. Na ongeveer 20 rembeurten zou het dragermateriaal moeten zijn verdampt en zou het remblok moeten zijn afgeremd.

Tijdens dit proces moet u de rem altijd laten afkoelen. Anders kan het dragermateriaal “glazig” worden. Dan is het remblok helaas kapot en piept snel.

Vervang de remblokken op de velgrem

Om de remblokken van een velgrem te vervangen, volgt u achtereenvolgens deze stappen:

  • Maak de fietsremmen los van de remkabel
  • Verwijder de kussentjes
  • nieuwe bekleding plaatsen
  • Lijn de fietsremmen horizontaal uit
  • Om de remblokken af ​​te stellen, kunt u een muntstuk van 1 cent tussen de remblokken en de fietsremmen steken om de optimale afstand te bepalen

Koop fietsremmen van bekende fabrikanten - eenvoudig, snel en goedkoop

Of het nu om een ​​racefiets, mountainbike of stadsfiets gaat: op de kwaliteit van je fietsremmen mag je niet bezuinigen. Wij bieden u daarom hoogwaardige schijf- en velgremmen van gerenommeerde fabrikanten voor de grootst mogelijke remkracht, betrouwbare veiligheid en maximaal rijplezier.