E-BIKE ONDERDELEN
SPECIALE E-BIKE ONDERDELEN VOOR LANGDURIG RIJPLEZIER
E-bikes maken het je mogelijk om bij hogere snelheden langere afstanden af te leggen. Dit is geweldig voor fietsers, maar meer snelheid betekent ook meer slijtage van de onderdelen. De eisen die worden gesteld aan de hiervoor gebruikte materialen zijn dan ook hoger dan die voor niet-gemotoriseerde fietsen. Voor blijvend rijplezier zijn er hierom specifieke e-bike onderdelen die stabieler, veerkrachtiger en duurzamer zijn dan die voor normale fietsen. Hiermee worden vroegtijdige en onnodige reparatiekosten voorkomen. Onderdelen die geschikt zijn voor e-bikes zijn vaak speciaal gekenmerkt. Alleen dan kun je er zeker van zijn dat de onderdelen zijn ontworpen om te voldoen aan de hogere eisen die aan elektrische fietsen worden gesteld.
Als je je e-bike wilt uitrusten met extra onderdelen of versleten onderdelen wilt vervangen, dan vind je deze hier in onze shop: E-bike Onderdelen
Permanent op een e-bike gemonteerde fietsverlichting krijgt de benodigde stroom meestal via een naafdynamo die een wisselspanning (AC) van 6 V levert. Bij veel e-bikes is een naafdynamo overbodig, omdat de accu niet alleen de motor, maar ook de verlichting van stroom voorziet. Houd er rekening mee dat de accu van een e-bike gelijkspanning (DC) levert en dat normale fietsverlichting (AC) niet werkt in combinatie met deze accu’s! Bovendien is het goed om te weten dat accu's van verschillende fabrikanten ook verschillende spanningen leveren (bijv. 24 V, 36 V, 48 V). Dit betekent dat je goed op moet letten, welke verlichting je op welke e-bike kunt monteren. Fabrikanten geven hierom precies aan, welke van hun fietslampen kunnen worden aangesloten op welke accu's.
De directe aansluiting van het verlichtingssysteem op de accu zorgt ervoor, dat de lampen gelijkmatig van stroom worden voorzien en een permanent parkeerlicht mogelijk is. Bovendien kunnen de voor- en achterlichten vaak via een op het stuur gemonteerd display worden in- en uitgeschakeld. Sommigen hebben zelfs een geïntegreerde automatische inschakelfunctie. Om bij de hogere snelheden ook in het donker goed te kunnen zien, is het noodzakelijk dat e-bike lampen een groot gebied zo helder mogelijk verlichten. Dit wordt vooral bij de nieuwste lampen gegarandeerd geleverd door LED lampen. Deze hebben een laag stroomverbruik, kunnen zeer helder schijnen, zijn aanzienlijk duurzamer dan gloeilampen en ongevoelig voor trillingen.
- E-bikes en pedelecs (langzame e-bikes, ondersteuning tot 25 km/u) zijn gelijk gesteld
- De stroom kan worden gevoed door batterijen, oplaadbare accu’s en dynamo's
- Daglicht, groot licht en parkeerlicht zijn toegestaan
- Fietslampen hoeven niet te worden bevestigd, maar moeten worden gemonteerd als de zichtbaarheidsomstandigheden dit vereisen
- Rijden met knipperlicht is niet toegestaan
- De voor- en achterlichten moeten door de Dienst Wegverkeer voor gemotoriseerde voertuigen zijn goedgekeurd voor het wegverkeer
- Verwijderbare lampen hoeven overdag niet te worden meegenomen
- Er mogen max. 2 koplampen en 2 reflectoren worden gemonteerd
- Les vélos électriques rapides ou speedbikes doivent, en plus des éléments listés ci-dessus, disposer d’un éclairage constant.
Les vélos électriques sont plus lourds que les vélos classiques et roulent généralement sur de plus longues distances. Ces deux facteurs réduisent fortement la durée de vie d’un pneu de vélo classique. Les plus grands fabricants de pneus (comme Schwalbe ou Continental) ont lancé une gamme de pneus spécifiquement conçus pour les vélos électriques. Vous les reconnaitrez aux annotations présentes sur le flanc des pneus, comme par exemple «E-bike ready».
Il n’est pas obligatoire d’équiper votre vélo électrique de pneus spéciaux – en théorie, vous pouvez utiliser n’importe quel modèle. Nous vous conseillons cependant de choisir des pneus spécifiquement conçus pour les vélos électriques, qui offrent une bien meilleure protection contre la crevaison.
Il existe des vélos électriques pour chaque pratique : ville, route, voyage et tout-terrain. Les pneus de vélo électrique doivent être sélectionnés en fonction du terrain sur lequel vous allez pédalez et leur pression doit être contrôlée régulièrement. Cela protège le pneu et lui permet de conserver une résistance au roulement aussi basse que possible. La pression optimale est toujours indiquée sur le flanc du pneu.
Les vélos électriques rapides (pouvant aller jusqu’à 45 km/h) doivent être équipés de pneus spécifiques. En Europe, seuls les pneus homologués « ECE-R75 » sont autorisés. Soyez attentif à la profondeur du profil des pneus, qui doit être d’un millimètre au minimum.
Trouvez les pneus idéals pour votre V.A.E. ou votre vélo électrique rapide dans notre catégorie Pneus vélo électrique .
De ketting is een van de meest belaste onderdelen van een fiets. Naast spierkracht, cadans, het aantal versnellingen, de weersomstandigheden, stof, vocht, vuil en zand, beïnvloedt de kracht van de motor een e-bike ketting hiernaast ook. Bovendien kun je op een e-bike veel sneller en langer rijden, wat betekent dat een e-bike ketting aan meer belasting wordt blootgesteld dan een normale fietsketting, waardoor ook de slijtage hiervan toeneemt.
Je kunt de slijtage van je ketting meten met een kettingmeter, of je laat dit door een vakman doen. Speciale e-bike kettingen zijn gemaakt van versterkte en robuuste materialen, waardoor ze duurzamer zijn dan normale fietskettingen en voor optimale schakelprestaties en rustig rolgedrag zorgen. E-bike kettingen zijn gemakkelijk te herkennen aan een logo of opschrift op de verpakking.
De perfecte kettingen voor je e-bike vind je hier: E-Bike Kettingen
De crankarm en het kettingblad zijn basisonderdelen van een fiets. Deze overdragen de spierkracht en in het geval van een middenmoter; de kracht van de motor naar de ketting. En waar meer kracht in het spel komt, is de slijtage ook groter. Als de crankarm of het kettingblad moet worden vervangen, zijn er een paar zaken waar rekening mee moet worden gehouden.Er zijn verschillende fabrikanten op de e-bike markt die hun eigen systemen hebben ontwikkeld voor het bevestigen van de crankarm en het kettingblad. Wanneer je deze nieuw aanschaft, moet je er voor zorgen dat beiden compatibel zijn met de motor van je fiets. Een E-bike Crankarm voor een Shimano motor past bijvoorbeeld niet op een Bosch motor. De situatie voor kettingbladen is vergelijkbaar. Voor een Bosch motor heb je vrij kleine kettingbladen met 14 tot 20 tanden nodig en voor Shimano motoren zijn grotere kettingbladen met 34 en 38 tanden geschikt. Het is ook mogelijk om crankarmen te bevestigen met 2-speed kettingbladen, zoals te vinden op enkele e-bikes met Yamaha motoren.Een E-bike Kettingblad moet je niet pas vervangen als deze versleten is. Als je merkt dat je zelfs in de zwaarste versnelling een zeer hoge cadans kunt rijden, is het raadzaam om over te schakelen op een groter kettingblad.
SRAM reageerde als eerste onderdelenfabrikant op de hogere belasting waaraan e-mountainbikes worden blootgesteld met een compleet e-bike aandrijvingssysteem. De EX1 rem- en schakelgroep is de perfecte oplossing voor e-mountainbikers en bestaat uit een cassette (8 rondsels, 11-48), achter derailleur, crank, ketting, kettingbladen en schakelhendels. Deze e-bike specifieke en robuuste onderdelen zijn niet alleen duurzamer, maar maken ook betere versnellingsovergangen mogelijk, verhogen het rolgedrag en beschermen de accu.Bij deze nog een tip voor e-mountainbikers die vaak op technisch veeleisend terrein onderweg zijn: dankzij de motorondersteuning is het niet noodzakelijk om een crankarm te gebruiken die perfect is aangepast op je lichaamsgrootte. Belangrijker is het, om meer ruimte boven de grond te hebben. Vervang je crankarm (standaard 170 of 175 mm) door een kortere. Hiermee verminder je storend contact met de grond en wordt het risico op een val kleiner.