Fietsen hebben licht nodig. Je hebt geen alinea's nodig om dit te begrijpen, want zodra de zon ondergaat, hoef je alleen maar te kunnen zien waar je heen gaat. Bovendien vertrouwen alle andere mensen die rijden erop dat u verlicht wordt. Maar uit welke losse onderdelen bestaat een verlichtingssysteem dat niet alleen voldoet aan de regelgeving, maar u ook maximale veiligheid biedt? Is een lamp met 80 lumen helderder dan een lamp met 50 lux? Kan ik mijn helmlamp onderweg gebruiken? Hier brengen wij licht in de duisternis.
Inhoud
- Welk licht moet er op de fiets zitten?
- Koopadvies: accu's versus naafdynamo
- Licht op de e-bike – een accu voor de motor en verlichting
- Hoe helder zijn de meeteenheden Lumen, Candela en Lux?
- Drie voorbeelden van de perfecte fietsverlichting
- Het afstellen van het fietslicht
- De juiste zorg
- Topmerken voor fietsverlichting
- Geen kerstboom - maar toch veilig
- Veelgestelde vragen
Welk licht moet er op de fiets zitten?
In deze paragraaf gaan we eerst in op wat wettelijk verplicht is. Zonder deze basisuitrusting mag je niet met de fiets de deur uit. Voor veel doeleinden hebben we echter nog een paar aanvullende aanbevelingen, die we hieronder presenteren.
Actieve verlichting
Eén lampje aan de voorkant, één lampje aan de achterkant en je bent klaar - zo eenvoudig is het helaas niet. Het Duitse Verkeersvergunningsreglement (StVZO) is een van de strengste regels ter wereld op het gebied van fietsverlichting. Het begint ermee dat alleen wat is goedgekeurd als fietsverlichting geldt als fietsverlichting. Je kunt dus niet zomaar een zaklamp pakken. Alle fietsverlichting in onze winkel is uiteraard goedgekeurd voor gebruik op fietsen.
In Duitsland zijn een witte koplamp en een rood achterlicht aan de achterzijde verplicht. Gelukkig is de keuze van de stroombron nu vrij, waardoor je fietsverlichting ook zonder dynamo kunt gebruiken. Het voorlicht moet een minimale helderheid hebben en vooral een duidelijk naar beneden gerichte lichthelling om andere weggebruikers niet te verblinden. Deze verlichting moet zonder wegglijden of wiebelen aan de fiets worden bevestigd (als deze niet al vast is geïnstalleerd) en moet altijd worden ingeschakeld wanneer de lichtomstandigheden dit vereisen. Het is niet verplicht om verlichting op batterijen te hebben, maar tijdens een onweersbui in een bosrijke omgeving kan het overdag donker genoeg zijn om licht nodig te hebben. Wil je echt zonder blijven?
Passieve verlichting
Naast actieve verlichting heb je op je fiets ook passieve verlichting nodig, die het licht van andere lichtbronnen (koplampen, straatverlichting etc.) reflecteert.
Een witte reflector aan de voorzijde en een rode reflector aan de achterzijde zijn verplicht, maar beide mogen in de lampen worden geïntegreerd. Er zijn ook oranje pedaalreflectoren (aan de voor- en achterkant van het pedaal) en twee oranje reflectoren in de spaken van elk wiel. Als uw band rondom een reflecterende strook heeft, kunt u deze ook zonder. Maar zorg ervoor dat de streep ook daadwerkelijk zichtbaar is en niet onder een laagje vuil verdwijnt.
Als alternatief kun je ook individuele spaakreflectoren gebruiken, maar dan op elke individuele spaak.
Ontdek zijspots en reflectoren in de onlineshop.
Wat hoort er niet op de fiets?
Knipperlichten direct op de fiets zijn niet toegestaan (en niet goedgekeurd als fietsverlichting). Dit is geen bedrog, maar zorgt ervoor dat alle fietsen uniform op de weg verschijnen. Knipperlichten zijn echter niet verboden als extra verlichting op het lichaam, de helm of de rugzak en kunnen zeer nuttig zijn. Helmlampen die zijn ontworpen voor andere sporten (bijvoorbeeld hardlopen of klimmen) zijn ook verboden op fietsen omdat hun lichtbundel verblindend kan zijn. Ook helmlampen met het StVZO-keurmerk moeten, in ieder geval in het wegverkeer, met voorzichtigheid worden gebruikt, omdat ze gemakkelijk kunnen verblinden.
Koopadvies: accu's versus naafdynamo
Een fundamentele beslissing die vaak wordt genomen bij het kopen van een fiets is de stroomvoorziening voor de verlichting. Uiteraard is het mogelijk om een fiets achteraf uit te rusten met een dynamo en deze te bekabelen. Het achteraf inbouwen van lampen op batterijen is veel goedkoper en eenvoudiger.
dynamo
De moderne naafdynamo is vrijwel onderhoudsvrij, stil en werkt ongeacht de weersomstandigheden, wat niet noodzakelijkerwijs gezegd kon worden van de traditionele zijwieldynamo's. Het onverslaanbare voordeel van iedere fietslamp met dynamo: deze is vast op de fiets gemonteerd en levert altijd stroom zolang je beweegt. Dit geeft u meer flexibiliteit zonder dat u er altijd aan hoeft te denken licht in te pakken. Ook over lege batterijen hoef je niet bang te zijn. Moderne dynamolampen bieden ook parkeerlicht, zodat uw licht blijft branden, zelfs als u bijvoorbeeld midden op de weg staat als u linksaf slaat.
Er bestaat geen twijfel over: naafdynamo's zijn de beste keuze voor alle fietsen die regelmatig in het dagelijks leven worden gebruikt.
Ontdek dynamolampen in de onlineshop.
Batterij lampen
Het grote voordeel van de dynamo is meteen ook zijn nadeel: hij zit permanent in het wiel ingebouwd. Dit betekent dat je het gewicht met je mee kunt dragen, zelfs als je helemaal geen licht nodig hebt. Als uw fiets af fabriek niet met een dynamo wordt geleverd, is het ombouwen ervan relatief ingewikkeld en ook niet goedkoop. Hiervoor moet u zeker een bedrag van drie cijfers budgetteren. Voor het geld krijg je verschillende sets lampen op batterijen. De installatie vindt plaats in slechts enkele minuten en vrijwel altijd zonder gereedschap, zodat u ze indien nodig snel kunt monteren en demonteren. Hierdoor is uw fiets lichtdiefstalbestendig; in uw tas bent u beter beschermd tegen dieven dan buiten op de fiets.
Gebruik fietsverlichting op batterijen als je flexibel wilt blijven met je verlichting, bijvoorbeeld als je regelmatig wisselt tussen verschillende fietsen, of als je sportief fietst en je licht alleen mee wilt nemen als je het echt nodig hebt.
Ontdek fietsverlichting op batterijen in de onlineshop
Licht op de e-bike – een accu voor de motor en verlichting
Op normale fietsen kun je kiezen tussen dynamoverlichting of verlichting op batterijen. Uiteraard kun je deze mogelijkheden ook gebruiken op e-bikes. Maar er is nog een slimmere optie, namelijk het gebruik van de ingebouwde, enorme batterij om je lampen van stroom te voorzien. Dit heeft als grote voordeel dat u zich geen zorgen hoeft te maken over uw lamp apart en slechts één accu regelmatig hoeft op te laden. Maak je geen zorgen: als de accu van je e-bike leeg is en de motor niet meer ondersteunt, moet deze nog voldoende capaciteit hebben om de verlichting nog minimaal twee uur te laten branden. Zo sta je niet in het donker omdat je vergeten bent de batterij op te laden.
Juridisch kader voor e-bikeverlichting
Puur juridisch gezien zijn elektrische fietsen die snelheden tot 25 km/u ondersteunen, gewoonlijk "e-bikes" genoemd, fietsen. Dit betekent dat voor hen precies dezelfde regels als hierboven met betrekking tot verlichting gelden. De veel krachtigere krachtbron opent echter interessante opties. High-end lampen voor e-bikes zijn vaak veel krachtiger dan dynamolampen of conventionele lampen op batterijen. Hierdoor kunt u meer licht op de weg brengen of een groter gebied verlichten. Sommige fabrikanten bieden ook extra functies die bekend zijn van auto's, zoals verschillende lichtmodi (grootlicht, dimlicht, dagrijverlichting) en zelfs bochtenverlichting!
Kies het juiste licht voor uw e-bike
Helaas kunt u bestaande verlichting op uw e-bike niet gebruiken voor dynamobediening. Ze werken op wisselstroom, maar e-bikelampen hebben gelijkstroom nodig. U moet er ook voor zorgen dat u het juiste licht voor uw motortype koopt. De kabels en connectoren voor de voeding verschillen afhankelijk van de schijf. Daarom zijn veel lampen verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. Als alternatief wordt de lamp zonder kabel geleverd en moet u de juiste kabel apart kopen.
Montage van e-fietsverlichting
Als u een e-bike-verlichting achteraf wilt inbouwen, varieert de inspanning van enkele minuten tot een veel langere procedure die alleen door een gespecialiseerde dealer kan worden uitgevoerd.
Idealiter zijn er bij uw fiets al lichtkabels in het frame gelegd. Vaak zitten ze verborgen achter de ingang, waar de kabel van het display naar de motor in het frame verdwijnt. In dit geval hoeft u alleen maar de verlichting op de fiets te bevestigen en de kabel aan te sluiten.
Als de kabels niet vooraf zijn geïnstalleerd, raden wij u aan een afspraak te maken bij een gespecialiseerde werkplaats. Niet alleen omdat de interne kabelgeleiding en aansluiting op de motor ingewikkeld en tijdrovend zijn, maar ook omdat bij veel fabrikanten de garantie vervalt zodra dit soort werkzaamheden niet door een gespecialiseerde werkplaats worden uitgevoerd.
Uiteindelijk moet bij sommige aandrijffabrikanten (bijvoorbeeld Bosch) de lichtaansluiting op de motor nog softwarematig door een gespecialiseerde werkplaats worden geactiveerd.
U als particulier kunt deze stap niet zelf thuis uitvoeren. Deze stap kan ook nodig zijn als de lichtkabels al zijn gelegd.
Hoe helder zijn de meeteenheden Lumen, Candela en Lux?
Het regelmatig gebruiken van drie verschillende meeteenheden (lumen, candela en lux) om de lichtsterkte van fietsverlichting aan te geven, draagt niet noodzakelijkerwijs bij aan het vereenvoudigen van een aankoopbeslissing.
Lumen
De eenheid lumen geeft de totale lichtopbrengst van een armatuur weer. Het is een goed startpunt voor vergelijking. Wat voor uw oog echter van belang is, is niet hoeveel vermogen uw licht in totaal heeft, maar hoeveel daarvan het gebied bereikt dat u voor uw fietstocht moet verlichten. Alle lumen ter wereld zullen u weinig opleveren als ze gebieden verlichten die niet relevant zijn voor uw veiligheid.
Candela
De eenheid candela geeft, vergelijkbaar met lumen, het ‘uitzendvermogen’ van een lamp aan, maar houdt ook rekening met de stralingshoek. In dit opzicht is het iets betekenisvoller, maar het is ook niet geschikt als enige maatstaf. Want zelfs met Candela kun je alleen de opbrengst van het licht meten en niet de helderheid van de weg voor je of de verdeling van het licht.
Lux
Ten slotte is lux een eenheid die wordt gebruikt om invallend licht te meten. Het wordt door de StVZO gebruikt om de vraag “Hoe helder moeten fietsverlichting zijn?” te beantwoorden. beantwoorden. Er wordt een minimale intensiteit van tien lux voorgeschreven voor koplampen op het helderste punt van een frontaal verlichte muur op tien meter afstand. Ook dit apparaat zegt op zichzelf weinig: met een laserpointer kun je vele malen de benodigde tien lux bereiken. Als fietslamp is het nog steeds niet geschikt omdat de lichtsterkte geconcentreerd is in een klein gebied.
Het mag duidelijk zijn: het vergelijken van verschillende lampen uitsluitend op basis van technische gegevens is gedoemd te mislukken. Je zou een hifi-platenspeler toch ook niet beoordelen op basis van hoe luid hij muziek kan afspelen, toch? Je kunt alleen de ideale lamp voor jou vinden als je naast technische gegevens zoals de lichtsterkte (ongeacht de eenheid) ook het lichtpatroon in je beslissing meeneemt. Maar wees voorzichtig: elke fabrikant meet anders, dus je kunt de waarden van verschillende fabrikanten niet direct met elkaar vergelijken.
Drie voorbeelden van de perfecte fietsverlichting
Wat de wet voorschrijft, is niet altijd voldoende. Naast de toch al verplichte elementen kun je ook vertrouwen op je kleding. Neongele of roze kleding is gebruikelijk, maar maakt je niet echt beter zichtbaar in het donker wanneer je dit het meest nodig hebt. In deze situatie helpen zelfs zeer kleine reflecterende elementen u om beter gezien te worden. Vooral op de voeten of benen, die tijdens het fietsen vrijwel voortdurend in beweging zijn, kun je met weinig inspanning een merkbaar effect creëren (bijvoorbeeld een reflecterende band). Hier hebben we voor drie scenario's de perfecte combinatie van licht en reflectoren samengesteld.
Het dagelijks leven in de stad
Je woont in een grote stad waar je je het gemakkelijkst per fiets kunt verplaatsen. Slecht weer weerhoudt je er niet van om te fietsen, daarom heb je bewust gekozen voor een fiets met dynamosysteem. Hoeveel vermogen uw lampen hebben, is voor u van ondergeschikt belang. Je hebt ze vooral op verlichte straten nodig om gezien te worden. Zeer belangrijke details voor u zijn daarom het goede zicht vanaf de zijkant en de parkeerlichten. Zonder deze features zou je geen meter meer willen rijden. Je kunt de reflectoren op je fiets aanvullen met reflecterende banden rond beide enkels, waardoor je broek uit de spaken blijft. Ook is je rugzak voorzien van een hoes met reflecterende elementen . Dit beschermt niet alleen tegen regen, maar is ook nog eens goed zichtbaar door je rechtopstaande zitpositie.
Pendelen op het vlakke platteland
Er zit ongeveer 20 kilometer tussen je bed en je werkplek, bijna allemaal op een dood recht fietspad langs een landweggetje. Heuvels of bochten? Geen. Om snel vooruit te komen, rijd je op een racefiets, waarmee je in het weekend ook wat sportiever rijdt. Daarom gebruik je krachtige lampen op batterijen die je in zeer korte tijd kunt installeren en demonteren. Het fietspad is smal, dus brede verlichting is voor jou niet zo belangrijk. Veel vermogen is daarentegen wel een must, want op het platteland staat niet om de 50 meter een lantaarn. Extra accenten kunt u aanbrengen met een achterlicht in uw helm en overschoenen van reflecterend materiaal . De rugzakhoes heb je weer weggedaan omdat deze flappert en je hem praktisch niet ziet als je languit op je racefiets zit.
Offroad-tochten
Tochten in het bos zijn het hele jaar door uw ontsnapping aan het dagelijkse leven. Als het donker wordt, heb je op kronkelige bospaden veel licht nodig. Daarom heb je een krachtig voorlicht op het stuur (bij 80 lux of meer) met een zo breed mogelijke verlichting, dat ook onderweg naar de trail goed van pas komt. In het bos doe je een helmlamp aan. Het hoort niet thuis in het verkeer, omdat zijn brute kracht andere weggebruikers verblindt. In het bos komt echter niemand op je af en je moet obstakels tijdig kunnen herkennen. Passieve zichtbaarheid is in het bos niet zo belangrijk als op de weg, dus discrete reflectorelementen in je kleding zijn voor jou voldoende.
Het afstellen van het fietslicht
Bij het afstellen van de fietsverlichting kun je veel uithalen, vooral door de verticale uitlijning van de koplamp. Als deze te hoog staat, verblind je tegenliggers. Als het te laag is, heb je een heel helder lichtpunt vlak voor je voorwiel, terwijl de rest van de route in duisternis is gehuld. Als richtlijn kunt u uw fiets tegen een muur plaatsen en de duidelijk zichtbare grens tussen lichte en donkere gebieden net onder de hoogte van het stuur plaatsen. Zo voorkom je gegarandeerd dat je andere weggebruikers verblindt. Het afstellen van het achterlicht is minder ingewikkeld. Hier moet je er alleen voor zorgen dat deze niet bedekt wordt door zadeltassen of andere dingen en idealiter ook vanaf de zijkant zichtbaar is.
De juiste zorg
Als je eenmaal de juiste set verlichting voor je fiets hebt gevonden, wil je daar natuurlijk zo lang mogelijk gebruik van maken. Er is goed nieuws: LED's zijn aanzienlijk duurzamer en robuuster dan halogeen- of zelfs gloeilampen en zullen waarschijnlijk uw fiets overleven. Toch zijn er een paar punten waarmee u rekening moet houden om de levensduur van uw lamp te verlengen.
Dynamo-systeem
Naafdynamo's zijn zeer robuust omdat het extern afgedichte eenheden zijn, maar ze hebben nog steeds zwakke punten. De contacten en kabels zijn gevoelig voor beschadiging en corrosie. Als het licht niet meer werkt, ligt de oorzaak hier waarschijnlijk aan. Controleer daarom regelmatig de kabels op breuken en geef de contacten zo nu en dan een beetje contactspray. Ook helpt het enorm om je fiets droog te houden, want vocht is de vijand van alle elektrische systemen en schade aan kogellagers of het elektrische systeem door water is de voornaamste oorzaak van schade aan de naafdynamo. Het repareren van een naafdynamo kost veel - als je überhaupt een werkplaats kunt vinden die dergelijke reparaties uitvoert.
Fietsverlichting op accu
Omdat deze lampen geen snoer hebben en op zichzelf staande units zijn, zijn ze minder gevoelig voor corrosieschade. Het kan echter geen kwaad om ze na een rit door hevige regen met een droge doek af te vegen. Als uw lampen op batterijen werken, is het onderhoud van de batterij de moeite waard, vooral als de batterij permanent is geïnstalleerd. Bewaar de lamp op kamertemperatuur en probeer te voorkomen dat de batterij volledig leegraakt. Vooral vermijden dat u een lege accu langdurig opbergt: laad uw accu's op voor de zomervakantie, controleer de laadstatus om de paar weken en hang ze indien nodig aan de lader.
Topmerken voor fietsverlichting
Als u voor de beslissing staat om nieuwe fietsverlichting te kopen, kunt u het beste vertrouwen op kwaliteit. Deze merken hebben een lange geschiedenis in het leveren van uitstekende lampen in alle prijssegmenten en hebben gegarandeerd de juiste lamp voor u.
Als onderdeel van de gerenommeerde Duitse fietsenfabrikant CUBE ontwikkelt ACID al jaren hoogwaardige fietsverlichting voor veilig fietsen onder alle lichtomstandigheden. De ACID fietsverlichting kenmerkt zich door doordachte verlichtingsconcepten die voor elke situatie de juiste hoeveelheid fietslicht bieden - of het nu gaat om het dagelijkse woon-werkverkeer of tijdens een avondritje. De StVZO-conforme lampen met slimme bevestigingssystemen en betrouwbare batterijtechnologie zorgen voor perfect zien en gezien worden.
De Duitse specialist uit het Sauerland bouwt sinds 1925 lampen en reflectoren. Of het nu om dynamo, accu of e-bike gaat: in het ruime assortiment vindt u zeker een passende lamp. Wat absoluut uniek is, is de fantastische beschikbaarheid van reserveonderdelen in combinatie met de uitstekende klantenservice. Als u een lamp laat vallen en er gaat een onderdeel kapot, is de kans groot dat u deze opnieuw kunt kopen in de onderdelenwinkel van het bedrijf.
Fietsverlichting van Busch & Müller
Lezyne rijmt niet zomaar op design: de lampen van het merk bestaan doorgaans uit een stevige aluminium behuizing met een onmiskenbare designtaal. In tegenstelling tot veel andere bedrijven beperkt Lezyne zich tot verlichting op batterijen voor fietsen, waarvan de batterijen permanent zijn geïnstalleerd en die via USB worden opgeladen. Elk model is met een brede rubberen band aan de fiets bevestigd, wat vooral praktisch is op racefietsen met aerobars en niet-ronde zadelpennen.
MonkeyLink brengt een frisse wind in de wereld van fietsverlichting met een innovatief, magnetisch bevestigingssysteem. Hierdoor kunnen de lampen voor de voor- en achterkant in een handomdraai worden aan- en losgekoppeld, wat vooral bij e-bikes erg praktisch is. De verlichting is niet alleen snel te installeren, maar ook slim: bij veel modellen wordt de stroom rechtstreeks vanuit de accu van de e-bike geleverd. Met MonkeyLink behoort lastig gehannes tot het verleden en ben je altijd veilig onderweg.
Fietsverlichting van MonkeyLink
Als eigen merk van de gerenommeerde Duitse fietsenfabrikant CUBE staat RFR voor betrouwbare en beproefde fietsonderdelen. RFR fietsverlichting maakt gebruik van moderne LED-technologie en alledaagse oplossingen om optimaal zicht en zicht op de fiets te garanderen. Met StVZO-goedgekeurde koplampen en achterlichten biedt RFR de perfecte verlichting voor veilige ritten op elk moment van de dag of nacht.
In het SIGMA SPORT-assortiment vindt u lampen op batterijen, van betaalbaar tot futuristisch. De kleinere versies zijn goede opties voor incidenteel rijden in de stad, terwijl de grotere modellen voldoende vermogen hebben voor het rijden op onverlichte wegen. En voor mountainbiketochten in het donkere bos kun je kiezen uit verschillende helmlampen, waarmee je veilig door de krapste bochten komt.
Fietsverlichting van SIGMA SPORT
De Duitse fabrikant Trelock biedt alles wat je maar kunt wensen op het gebied van fietsverlichting: dynamo- en e-bikeverlichting, maar ook lampen met USB-oplading of batterijvoeding. Uniek is de minuut-voor-minuut weergave van de resterende lichttijd op veel USB-lampen.
Geen kerstboom - maar toch veilig
Zelfs met een hoogwaardig verlichtingssysteem op je fiets kun je de nacht niet in dag veranderen. Maar je kunt ervoor zorgen dat je duidelijk zichtbaar bent voor anderen, zonder jezelf te omhullen met lichtjes en reflectoren zoals bij een kerstboom. Bovendien garandeert het kiezen van de juiste lamp dat je op elk moment van de dag of nacht, ook in de herfst en de winter, voldoende kunt zien om je veilig op de fiets te verplaatsen. Zo blijf je zelfs in de seizoenen waarin de meeste mensen in de auto of bus zitten onafhankelijk.
Fietsverlichting: Veelgestelde vragen (FAQ)
Wat zijn de voordelen van LED-verlichting voor fietsen?
Vergeleken met gloeilampen en halogeenlampen zijn LED's helderder, gaan ze langer mee en hebben ze aanzienlijk minder energie nodig voor dezelfde lichtopbrengst. Het is dus geen wonder dat LED's algemeen geaccepteerd zijn als verlichtingsarmaturen. Als u een nieuwe fietslamp koopt, zet dan in op de toekomst en zorg ervoor dat deze wordt aangedreven door LED's.
Kan ik LED-verlichting achteraf op mijn fiets monteren?
Uiteraard kunt u uw fietsverlichting achteraf uitrusten met LED-verlichting. Bijna alle fietsverlichting die op de markt verkrijgbaar is, is inmiddels voorzien van LED’s als lampen. Er zijn echter twee zaken waarmee u rekening moet houden bij het upgraden van een dynamosysteem: u kunt niet zomaar de lamp vervangen, u moet een lamp installeren die vanwege het veranderde stralingsgedrag en de energiebehoefte volledig op de LED's is afgestemd. Bovendien moet de spanning van de dynamo overeenkomen met de LED. Er zijn LED-fietslampen die worden aangedreven door 1,5 watt vermogen uit bijpassende dynamo's. Oudere dynamo's leveren 3 watt voor de energievretende gloeilampen, en veel LED-lampen kunnen dit ook aan.
Hoe lang moet de batterijduur van mijn fietsverlichting zijn?
Je verlichting moet altijd iets langer meegaan dan je langst geplande tour, zodat je voorbereid bent op onvoorziene incidenten en aan het einde van de tour niet in het donker hoeft te staan. Als uw woon-werkverkeer slechts 20 minuten duurt, volstaat een slanke lamp met kleine batterijen en een korte looptijd. Hoe langer uw tochten duren, hoe meer batterijcapaciteit u aan boord moet hebben. Rijdt u regelmatig langere afstanden met verlichting aan, dan kunt u een verlichtingssysteem met naafdynamo overwegen.
Is er speciale verlichting voor mountainbikes?
Natuurlijk zijn er speciale fietslampen voor mountainbikes die speciaal zijn afgestemd op de behoeften van offroad-tochten. Je hebt daar sterker licht nodig omdat er vaak geen andere lichtbronnen zijn, en een bredere verlichting. Ook bij het mountainbiken zijn helmlampen populair omdat ze altijd schijnen waar je kijkt, wat vooral belangrijk is op bochtige routes. Maar zorg ervoor dat je ook in het verkeer een lamp op je fiets nodig hebt.
Is er speciale verlichting voor racefietsen?
Op racefietsen is zelden vaste verlichting geïnstalleerd, maar toch zijn er een paar lampen die bijzonder licht, gestroomlijnd en toch zeer krachtig zijn. Voor de nichemarkt van ultralangeafstandsraces, waar veel coureurs naafdynamo's gebruiken, zijn er kleine, zeer elegante lampen voor dynamobediening. Bovendien zijn sommige achterlichten speciaal ontworpen om te worden bevestigd aan de speciale, niet-ronde vormen van moderne racefietszadelpennen.
Hoe kan ik een naafdynamo inschakelen?
Naafdynamo's hoeven niet ingeschakeld te worden, omdat ze altijd stroom leveren zodra het wiel draait. Veel lampen hebben echter een kleine schakelaar waarmee je de voor- en achterverlichting tegelijkertijd kunt inschakelen. Bijzonder praktische modellen hebben een kleine lichtsensor ingebouwd die het licht automatisch inschakelt zodra het donker wordt.
Zijn er speciale fietsverlichting voor e-bikes?
Voor e-bikes bestaat er uiteraard speciale verlichting die wordt aangedreven door de accu van de fiets. De voordelen liggen voor de hand: u hoeft niet langer het gewicht van een dynamo mee te sjouwen en hoeft alleen nog maar te denken aan het opladen van één accu. Afhankelijk van de fiets kan het achteraf inbouwen ingewikkeld zijn. Het is het beste om gedetailleerd advies te krijgen over welke lamp compatibel is met uw fiets en de installatie over te laten aan een gespecialiseerde werkplaats, omdat in het ergste geval de motor moet worden verwijderd.
Wat zijn de voordelen van oplaadbare fietsverlichting?
Batterijverlichting is ideaal als u niet regelmatig met verlichting aan wilt rijden. Je kunt hem alleen op je fiets zetten als je hem echt nodig hebt en er anders mee rijden zonder het extra gewicht. Hierdoor heb je ook ruimte op het stuur voor andere accessoires. Lampen op batterijen zorgen bovendien altijd voor licht, ook als u staat. Dit helpt enorm als je bijvoorbeeld in het donker een lekke band moet repareren of je sleutel zoekt in de bagagerektas. Batterijverlichting is ook goedkoper: In tegenstelling tot fietsverlichting met normale batterijen kunt u de batterijen eenvoudig opladen en hoeft u niet regelmatig nieuwe batterijen te kopen.
Wat zijn de boetes als mijn fiets geen verlichting heeft?
In Duitsland is fietsen zonder licht een misdrijf. De boete bedraagt 20 euro als u uw licht eenvoudigweg niet bij u heeft, kapot is of niet brandt. Het loopt op tot 25 euro als je gevaar veroorzaakt en tot 35 euro bij een ongeval. Eventuele schadevergoeding of aansprakelijkheid bij een ongeval valt hier uiteraard niet onder.
Zijn er in Duitsland speciale regels voor fietsverlichting?
De voorschriften voor fietsverlichting, vastgelegd in het Duitse wegenverkeersreglement, behoren tot de strengste ter wereld. Ze specificeren gedetailleerd de minimale en maximale helderheid die fietsverlichting moet hebben en schrijven een duidelijke bovengrens voor licht en donker voor. Het verbiedt ook knipperlichten op fietsen.
Wat betekent de afkorting StVZO?
Bij sommige lampen vindt u de afkorting StVZO in de omschrijving of zelfs in de naam. Het staat voor "Road Traffic Registration Ordinance", de naam van de Duitse regeling die de technische registratie van alle voertuigen in Duitsland regelt. Samen met de aanvullende technische instructies bevat het ook zeer strenge voorschriften voor fietsverlichting, die in Duitsland alleen mogen worden verkocht als ze aan deze voorschriften voldoen. Daarom bieden veel merken hun modellen in een versie voor de Duitse markt aan en markeren ze met "StVZO".
Hoe weet ik of fietsverlichting StVZO-getest is?
In Duitsland controleert de Federal Motor Transport Authority alle lampen; goedgekeurde verlichting krijgt een K-nummer (het keurmerk van de Federal Motor Transport Authority) en een golvende lijn. Zoek naar deze kenmerken op uw lamp. Ze zijn vaak erg klein en/of verborgen aan de achterkant.
Wat is een naafdynamo?
Bij een naafdynamo vindt alle energieopwekking plaats in de voornaaf. Dit heeft verschillende voordelen ten opzichte van de inmiddels uit de mode zijnde zijwieldynamo's, waarbij een klein wieltje op de zijkant van de band wordt gedrukt. Naafdynamo's werken weersonafhankelijk en zijn aanzienlijk stiller. Ze zijn ook duurzamer omdat hun elektriciteit goed beschermd is in de hub.