Veilig fietsen in de stad

Negen eenvoudig toe te passen tips die uw dagelijks leven op de fiets onmiddellijk veiliger maken

Puur statistisch gezien is fietsen niet zo gevaarlijk als altijd wordt beweerd. De subjectieve veiligheid in het zadel is voor veel mensen nog laag en sommigen zijn zelfs bang om te fietsen. Op de lange termijn kunnen we er niet omheen om onze steden van de grond af opnieuw te bekijken en veel meer ruimte te geven aan al het voetgangers- en fietsverkeer. In de stad van de toekomst hoeft niemand meer bang te zijn om te fietsen, maar er zijn toch wel een aantal dingen die je in het heden kunt doen.

Inhoud

Helaas wonen we niet allemaal in Amsterdam of Kopenhagen. Kastelen in de lucht over de perfecte fietsinfrastructuur helpen in het hier en nu niet als je alleen maar veilig op je werk wilt komen. Met deze tips wordt uw reis door de stad gemakkelijker omdat u zich veiliger voelt en gevaarlijke situaties vooraf kunt herkennen en onschadelijk kunt maken. Probeer het!

Zelfvertrouwen is alles

De ruimte die je nodig hebt om veilig vooruit te komen, is volgens de wet van jou - dus neem die! Als de kant van de weg vrij is, is een zijdelingse speling van ongeveer 70 centimeter (gemeten vanaf de rechterkant van het stuur tot aan de stoeprand) het minimum. Als er auto's geparkeerd staan, gaat niets onder de meter. Het zogenaamde ‘dooring’ (een val veroorzaakt door een onzorgvuldig geopende deur) is een van de grootste gevaren in het stadsverkeer – met voldoende afstand blijf je buiten het bereik van de deuren. In het begin kan het vreemd aanvoelen om bijna midden op de rijbaan te rijden, maar onthoud altijd: je blokkeert het verkeer niet, je maakt deel uit van het verkeer!

Vermijd het draaien van vrachtwagens

Vooral rechtsdraaiende auto's en vrachtwagens zijn onevenredig verantwoordelijk voor ernstige botsingen. Daarom moet u bijzonder voorzichtig zijn in de buurt van vrachtwagens en bestelwagens. Vertrouw niet op uw richtingaanwijzers: als u slordig draait, vergeet u uw richtingaanwijzers te gebruiken. Het hoogste alarmniveau geldt voor fietspaden die evenwijdig aan de weg lopen, waarbij je moeilijk zichtbaar bent achter een rij geparkeerde auto’s. Als u rechtdoor rijdt, heeft u voorrang op kerende voertuigen. Hun chauffeurs moeten je echter actief zoeken (wat ze vaak niet doen) en je dan tussen de geparkeerde auto's spotten.

Fietsers in de stad © Focus

Vermijd tramsporen

Trams zijn een prachtig vervoermiddel. Helaas hebben ze het cruciale nadeel dat hun rails perfecte vallen zijn voor fietsbanden. Tenzij je op een mountainbike rijdt met hele dikke banden, zul je zeer alert zijn zodra je in de buurt van dit soort circuits komt. Dit geldt vooral als het regent, omdat ze glad worden als ijs. Zolang je ze in een rechte hoek kunt oversteken, is alles in orde, maar uiterste voorzichtigheid is geboden bij hoeken die scherper zijn dan 45 graden. Bij het rijden over de rail kunt u het voorwiel iets optillen, zodat het vrijwel over het profiel vliegt en niet in de rail kan vastlopen. Als je geen vertrouwen hebt in de manoeuvre, is het geen schande om af te stappen en te duwen.

Houd altijd een vinger op de rem

Helaas vergroot het gelijk hebben je kreukelzone niet. Wilt u echt het risico lopen uw recht van overpad te laten gelden tegen een voertuig dat twintig keer zwaarder en aanzienlijk sterker is dan u? Helaas gedragen niet alle mensen zich voorbeeldig in het verkeer en aangezien 1,5 ton staal je op de fiets niet beschermt, moet je zelfverzekerd rijden en je rechten kennen, maar ook op het juiste moment achteruit kunnen gaan.

Handschoen met vinder op de rem © Endura

Maak verstandig gebruik van fietspaden

Kies bewust op welk punt u het liefst van de weg afwijkt of waar het veiliger voor u is om op het fietspad te blijven. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, hoef je alleen fietspaden te gebruiken als deze met een blauw bord als verplicht zijn gemarkeerd. Je kunt zelfs overstappen naar de straat als het fietspad niet begaanbaar of redelijk is. Auto’s parkeren bijvoorbeeld vaak op het fietspad en maken het onbegaanbaar. Het is voor volwassen fietsers verboden om het trottoir te gebruiken, dus ga de weg op. Het is genoeg, zelfs als je geen zin hebt om tussen vuilnisbakken en gebroken glas te slalommen. Zodra er voor u een objectief veiligheidsrisico bestaat, kunt en moet u de weg op.

Blijf aan jouw kant

Spookritten zijn de voornaamste oorzaak van fietsers die de schuld hebben bij aanrijdingen. Natuurlijk is je tocht onnodig inspannend als je de verkeersregels wilt volgen, de infrastructuur is uitsluitend gebouwd rond de behoeften van auto's. Gebruik fietspaden (en wegen!) echter altijd alleen in de beoogde richting. De omweg is meestal maar kort en is eigenlijk altijd de moeite waard. Zelfs als een fietspad in beide richtingen open is, moet u extra voorzichtig zijn. Vaak zal niemand op je letten als je het in de tegenovergestelde richting gebruikt.

Zie beter

Geen discussie: Licht is een must als je niet alleen op klaarlichte dag reist. Op bijna alle fietsen is sowieso al verlichting geïnstalleerd. Als uw fiets geen permanent verlichtingssysteem heeft: StVZO-goedgekeurde batterijaangedreven verlichting voor voor- en achteraan zijn nu zo klein en krachtig dat ze zelfs op uw sportieve mountainbike of grindfiets vrijwel onopvallend zijn. Dit betekent dat u zelfs in het donker, op donkere wegen in het bos of in tunnels kunt zien waar u heen gaat en beter zichtbaar bent voor andere mensen in het verkeer.

Fiets met verlichting 's nachts © Kubus

Word beter gezien

Met kleine trucjes kun je je zichtbaarheid bij slechte lichtomstandigheden enorm vergroten. Reflectoren horen sowieso bij een rijklare fiets. Het kan ook geen kwaad om de aandacht op jezelf te vestigen met reflecterende elementen op je lichaam. Het populaire principe ‘veel helpt veel’ is hier echter niet van toepassing. Een geel veiligheidsvest is minder zichtbaar dan strategisch geplaatste reflecterende elementen op de benen of voeten. Door hun karakteristieke beweging vallen ze niet alleen beter op, ze signaleren ook de aanwezigheid van een fiets. Reflecterende elementen op de handschoenen helpen ook enorm omdat ze je handsignalen ook beter zichtbaar maken.

Denk aan je hoofd

In veel verkeersveiligheidsgidsen staat het dragen van een helm prominent vermeld. Het treedt pas in werking als het veel te laat is. Echte veiligheid kan echter alleen worden bereikt door in de eerste plaats te voorkomen dat potentieel gevaarlijke situaties ontstaan. Het gaat hier vooral om een ​​goede infrastructuur en uitgebreide bescherming van zwakkere weggebruikers. Maar de eerste tips op deze lijst zijn ook belangrijker dan een helm, omdat ze je daadwerkelijk helpen onveilige situaties te vermijden, herkennen en onschadelijk te maken.

Uiteraard raden wij nog steeds aan een fietshelm te dragen, omdat deze de gevolgen van bepaald hoofdletsel daadwerkelijk kan voorkomen of verminderen. Maar zorg ervoor dat het bij je past en goed zit. Deze helmgids geeft je een goed overzicht van welke soorten helmen er zijn en hoe ze moeten passen. Onthoud echter altijd dat een helm geen wondermiddel is. Het kan alleen in bepaalde situaties bescherming bieden en kan voorzichtig rijden of goede verlichting niet vervangen.

Man met fietshelm © Abus

Zoals je ziet zijn er geen speciale regels voor het fietsen in de stad (afgezien van de verkeersregels uiteraard). Maar omdat het daar drukker is dan op het platteland, moet je wat meer doen om je veiligheid te garanderen. Maar eenvoudige remedies hebben een groot effect en worden vooral snel een tweede natuur voor u. Een zelfverzekerde maar defensieve rijstijl gecombineerd met enkele reflectoren, een goed passende helm en een geoefend oog maken je weg door de stad veel veiliger. Niets kan je nu nog tegenhouden!