-
Cube AMS ZERO99 C:68X Race 29 blackline (2025)
€4.59900Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Orbea OIZ H10 Moondust Blue-Leo Oranje (2024)
€2.54900Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Orbea OIZ H30 Moondust Blue-Leo Oranje (2024)
€1.79900Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Cube Stereo ONE22 Pro metalblack´n´black (2025)
€1.99900Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Kubus AMS ZERO99 C:68X Race 29 zilver en zwart
€3.49900Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Orbea OIZ M30 Poederzwart - Zwart (2024)
€2.64900Eenheid prijs /Niet beschikbaar
Cross-country volledig - snel, comfortabel en veelzijdig
Op een paar uitzonderingen na zijn bijna alle rijders op bijna alle crosscountryroutes van mening dat een volledig geveerde fiets de snellere keuze is dan een hardtail. Moderne crosscountry-modellen laten op indrukwekkende wijze zien waarom dit zo is. De zeer efficiënte achtervering houdt het gewichtsnadeel ten opzichte van hardtails binnen de perken en biedt tractie, veiligheid en comfort, zelfs op veeleisende trajecten. Dankzij de bedekte framegeometrieën kunnen zelfs race-georiënteerde modellen schitteren op alledaagse tochten, en componenten zoals neerlaatbare zadelpennen maken de fietsen veelzijdiger dan ooit. Ontdek nu wat er zo bijzonder is aan crosscountry-fulls!
Zo ziet een MTB er volledig uit
“Fully” – is een afkorting van het Engelse “full suspension” – en staat voor een full-suspension fiets. Verende vorken zijn al lang een vanzelfsprekendheid op mountainbikes, maar achtervering wordt steeds gebruikelijker. Het is veel ingewikkelder om te construeren omdat er nog steeds rekening moet worden gehouden met de gehele aandrijving op het achterwiel. Idealiter wordt de ophanging zelfs bij sterke acceleraties niet veroorzaakt door schokken, reageert ze gevoelig op kleine oneffenheden en absorbeert ze grote schokken. Zo wordt je aandrijfenergie efficiënt op de trail overgebracht, geniet je in elke situatie van de best mogelijke tractie en kun je ook ruiger terrein aan.
Om dit ideale doel te bereiken zijn er talloze, zeer verschillende oplossingen. Voor u tellen alleen de basisgegevens zoals de voorjaarsreizen. Crosscountry-fulls bieden doorgaans 100 millimeter veerweg voor en achter, hoewel er steeds vaker modellen met 110 of zelfs 120 millimeter op de markt komen. Ook hier zijn enkele versnellingen met één kettingblad en een grote cassette ingeburgerd - zelfs eerder dan bij hardtails, omdat een voorderailleur en twee kettingbladen de vering in de weg zitten. Krachtige, betrouwbare schijfremmen met vier zuigers en een dropper post maken steeds meer deel uit van het totaalpakket en vergroten de mogelijkheden van de fiets tijdens de afdaling nog verder.
Als je het niet leuk vindt om met een drinkrugzak te rijden, met kleinere framematen, let dan op hoeveel flessen van elke maat je in de voorste driehoek van het frame kunt passen. Slim geconstrueerde frames laten ondanks de demper en doorbuiging nog steeds ruimte over voor twee flessen.
Vergelijking met hardtails
Lange tijd werden hardtails als een betere keuze beschouwd, vooral voor explosieve crosscountryraces van 90 minuten. De sleutel was om de fiets zo licht mogelijk te houden - niet geheel onlogisch, aangezien er altijd veel hoogteverschil moet worden beklommen in slechts anderhalf uur. Naarmate de routes steeds veeleisender werden, verschoof de balans steeds meer naar volledig geveerde modellen, alleen in de professionele sector. De tijdwinst op de klim door het lagere gewicht stond niet meer in verhouding tot de tijdverlies op de afdaling, omdat de afdaling met een volledig anders is. Maar ook op lastige stukken bergop heeft een full-suspension fiets voordelen. Een gevoelige ophanging compenseert oneffenheden in de grond, wortels of stenen en zorgt zo altijd voor contact met de grond. Hierdoor heb je aanzienlijk betere tractie, waardoor een slippende band (en dus energieverspilling) minder waarschijnlijk is.
Dit zijn allemaal voordelen die niet alleen in topraces, maar vooral in het dagelijks leven van belang zijn. Veiligere afdalingen en betere tractie worden gecompenseerd door een gematigde gewichtstoename. Het aanzienlijk grotere rijcomfort op korte en lange afstanden draagt er ook aan bij dat een volwaardige auto vrijwel altijd de betere keuze is. Het aanpassen is echter lastiger. Naast de aanschaf zijn onderhoud en reparaties ook duurder dan bij hardtails vanwege de complexere techniek. Als u uw fiets volledig regelmatig gebruikt en in de regen rijdt, moet u er rekening mee houden dat u de achterlagers één keer per seizoen moet vervangen.
De moderne crosscountry kan zoveel meer dan alleen racen
Of het nu gaat om een race, een korte ronde op de thuistrails of lange tochten: XC maakt indruk met een breed scala aan gebruiksmogelijkheden. In deze categorie concurreren talloze benaderingen, van agressieve race-MTB's tot strak afgestelde trailfietsen. U profiteert hiervan omdat u een ruime keuze heeft en gegarandeerd een fiets vindt die perfect is afgestemd op uw favoriete routes.