Trapas voor fietsen – nauwkeurige, rustige loop en ideale krachtoverbrenging

Het binnenlager, ook wel trapas genoemd, is een van de centrale onderdelen van je fiets. Alleen als het lager soepel draait, kunnen de pedalen en cranks de juiste voortstuwing genereren. Het ogenschijnlijk eenvoudige onderdeel is verkrijgbaar in talloze vormen, maten en montagemogelijkheden, zodat voor iedere fiets een passend lager te vinden is. Dit zorgt vervolgens voor een nauwkeurige krachtoverbrenging en overtuigende prestaties tijdens uw dagelijkse woon-werkverkeer en tochten. Of u nu een versleten onderdeel wilt vervangen of uw fiets opnieuw wilt monteren - wij bieden u de perfecte trapas.

Wat is een inpandige opslag?

Trapassen zijn lagers op de fiets waarin de trapas is gemonteerd. Op deze binnenste lageras zijn de crankarmen bevestigd. De binnen- en trapas zorgen voor een stille loop in het geheim en zijn nog steeds de zwaarst belaste componenten. Let er bij het kopen van de lagers op dat deze van goede kwaliteit zijn, zodat u deze niet te vaak hoeft te vervangen en zo moeiteloos mogelijk kunt rijden.

Welke trapas bij jouw fiets past, hangt vooral af van het trapashuis van het frame en de crank. Met nauwkeurige informatie over de framebreedte, framediameter en crankdiameter kom je er eenvoudig achter welke lagers geschikt zijn voor jouw fiets. Of het nu gaat om mountainbikes, racefietsen, stads- of toerfietsen – in onze goed gevulde onlineshop vindt u voor elke toepassing geschikte modellen.

Verschillende soorten trapassen en trapassen

Kortom, trapassen zijn onderverdeeld in drie typen:

  • geperste lagerschalen
  • geschroefde lagerschalen
  • direct geperste trapas (patroonlager)

Bij een trapashuis worden de lagerschalen in het trapashuis geschroefd of erin geslagen. Het patroonlager is een volledig ingekapseld binnenlager met een geïntegreerde krukas.

Naast het ontwerp is ook de asbevestiging cruciaal, zodat de crank en de trapas in elkaar passen. Bij meertand- en vierkantlagers maakt de as deel uit van het lager. De cranks zijn op de passend gevormde as gemonteerd. Trapassen voor holle assen worden gecombineerd met cranks die een holle as op de crankarm hebben.

Gangbare draadformaten en trapastypen

Omdat de trapas zowel op het trapashuis van het fietsframe als op de krukas van het crankstel moet passen, hebben wij de meest voorkomende schroefdraadformaten voor je samengesteld:

  • BSA: Deze draadformaten komen vooral veel voor op racefietsen, MTB's, downhillfietsen en fatbikes.
  • ITA: Je vindt de Italiaanse draden vaak op fietsen van Italiaanse fabrikanten.
  • BB30: Bij deze trapas is de crankdiameter altijd 30 millimeter.
  • PressFit: Hierbij wordt de lagerschaal met het lager erin altijd ingedrukt.

In onderstaande tabel vind je tevens een overzicht van de afmetingen van de meest voorkomende trapassen:

Intern lagertype

Framediameter (in millimeters)

Framebreedte (in millimeters)

Crankdiameter (in millimeters)

BB30

42.00 uur

68.00 uur

73.00 uur

30.00 uur

BB386Evo

46.00 uur

86,5

30.00 uur

BB86

41.00 uur

86,5

24.00 uur

BB90

37.00 uur

90,5

24.00 uur

BB92

41.00 uur

91,5

24.00 uur

BSA

34,9

68,00 (racefiets)

73.00 (MTB)

83.00 (bergafwaarts)

100,00 (dikke fiets)

24.00 uur

Italiaans (ITA)

35,9

70.00 uur

24.00 uur

PressFit 30 (PF30)

46.00 uur

68.00 uur

73.00 uur

30.00 uur

Er zijn ook andere, zij het minder gebruikelijke, trapastypen, zoals BB104.5, BB107, BB121, BB124, Mid BB, Spaanse trapas of T47.

Wanneer moet ik mijn trapas vervangen?

U moet het binnenlager van uw fiets uiterlijk vervangen als u merkt dat u geen soepele voortstuwing meer krijgt en een ongewoon hoge kracht moet uitoefenen. Dit is meestal het geval als hij begint te kraken of piepen of als je een verhoogde weerstand merkt tijdens het trappen.