Bikester is terug! Net op tijd voor het seizoen biedt Bikester opnieuw alles wat met fietsen te maken heeft

Gratis retourneren

E-bike motoren

Het kiezen van de juiste motor is cruciaal als je optimaal wilt genieten van de vrijheid en flexibiliteit van een e-bike. Door de vele verschillende motortypes met hun specifieke voor- en nadelen kunt u de e-bike vinden die bij uw rijstijl past. Deze gids helpt u de afzonderlijke motoren en hun beste toepassingen te begrijpen. Van de basisprincipes van de motorfunctie tot specifieke selectiecriteria, vergelijkingen en onderhoudstips - wij bieden u een uitgebreid overzicht waarmee u het potentieel van uw e-bike volledig kunt benutten.

Inhoud

Type informatie: naaf of middenmotor?

Bij de keuze voor een e-bike kom je al snel tot de beslissing: moet het een fiets met naafmotor of middenmotor worden? Het verschil zit hem vooral in de positie van de motor, maar ook in de manier waarop deze werkt. De naafmotor wordt in het achterwiel van je e-bike gemonteerd, terwijl de middenmotor centraal in het trapasgedeelte zit. Beide typen hebben hun eigen voordelen, afhankelijk van uw rijstijl en de routes die u van plan bent te gaan rijden.

(Achterwiel)naafmotor

ebike achternaaf 400x266

De naafmotor, die vrijwel altijd in het achterwiel wordt gemonteerd, is een populaire keuze voor e-bikes. Door zijn positie in het achterwiel levert hij een directe aandrijfkracht, waardoor een krachtige en responsieve rijervaring mogelijk is. Dit is vooral voordelig bij hogere snelheden of bij het rijden op vlakke wegen. De naafmotor is vaak goedkoper dan de middenmotor en gemakkelijk te onderhouden doordat het vermogen direct op het achterwiel inwerkt en niet via de aandrijving wordt overgebracht. Hierdoor wordt de kans op slijtage verminderd en de levensduur verlengd. De achternaafmotor kan echter minder efficiënt zijn op steile hellingen en het gewicht op het achterwiel kan de balans van de fiets beïnvloeden. Toch blijft de naafmotor een aantrekkelijke optie als je op zoek bent naar een kosteneffectieve e-bike die vooral goed presteert op vlakke routes.

Middenmotor

ebike-middennaaf-400x266

De middenmotor, die in het trapasgedeelte van je e-bike wordt geplaatst, is de meest voorkomende vorm van aandrijving. De centrale ligging zorgt voor een betere gewichtsverdeling en balans op de fiets, wat vooral gunstig is op oneffen terrein en hellingen. Middenmotoren staan ​​bekend om hun uitstekende prestaties en efficiëntie, ze ondersteunen het natuurlijke trapgevoel en maken een intuïtieve rijervaring mogelijk. Ze bieden doorgaans ook meer koppel dan naafmotoren, wat zorgt voor een sterkere acceleratie en een groter klimvermogen. Ze zijn echter vaak duurder in aanschaf en vereisen mogelijk meer onderhoud, omdat ze beter geïntegreerd zijn in de aandrijving van de fiets. Houdt u echter van sportief rijden en rijdt u regelmatig op heuvelachtige of oneffen wegen, dan is de middenmotor de beste keuze.

Directe vergelijking: naafmotor versus middenmotor

naafmotor Middenmotor
positie in het achterwiel in het gebied van de trapas
rijervaring direct, krachtig natuurlijk, intuïtief
onderhoud eenvoudig, minder slijtage hogere inspanning omdat het meer in de aandrijving is geïntegreerd
Prijs vaak goedkoper meestal duurder
Geschikt voor vlakke routes, hogere snelheden heuvelachtige en oneffen wegen, sportief rijden

Bij het kopen van een e-bike is het belangrijk om rekening te houden met uw rijstijl en typische routes. Als je voornamelijk op vlakke routes rijdt en op zoek bent naar een goede prijs-kwaliteitverhouding, kan een naafmotor de juiste keuze zijn. Als u daarentegen regelmatig op heuvelachtige of oneffen wegen rijdt en waarde hecht aan een natuurlijke rijervaring, is de middenmotor ondanks de hogere prijs en de hogere onderhoudseisen de betere optie.

Hoe een e-bikemotor werkt

Om de beste beslissing te nemen bij de aanschaf van een e-bike, is het handig om te begrijpen hoe de e-bike-motor werkt. Het gaat hierbij om meer dan alleen pure motorprestaties. In de volgende secties zullen we nauwkeurig bekijken hoe e-bike-motoren werken, wat de ondersteuningsniveaus zijn, hoe vermogen en koppel met elkaar in verband staan, en ten slotte hoe de meer gebruikelijke, doorgaans zeer krachtige motoren verschillen van lichtere aandrijvingen. .. Er kunnen lichte e-mountainbikes en e-racefietsen worden geïnstalleerd. Met deze informatie kun je de e-bike vinden die bij jouw wensen past.

Hoe e-bikemotoren werken

Een e-bikemotor bestaat in wezen uit een elektromotor, een of meer accu's en een besturingseenheid die de prestaties van de motor aanpast, afhankelijk van de rijomstandigheden. In tegenstelling tot een scooter, waarbij je pas accelereert met een draai aan het gaspedaal, ondersteunt de e-bike motor je alleen als je trapt. De prestaties van de motor worden geregeld door zogenaamde ondersteuningsniveaus. De niveaus variëren meestal van "Eco" voor minimale ondersteuning en maximaal bereik, tot "Turbo" of "Boost" voor maximale ondersteuning en snelheid. Hoe hoger het ondersteuningsniveau, hoe meer vermogen en koppel de motor levert, wat ook het energieverbruik verhoogt en daardoor de levensduur van de batterij verkort.

Wanneer de ondersteuning uitgeschakeld is, werkt de e-bike als een normale fiets. Er zijn echter wel verschillen tussen naaf- en middenmotoren. Bij naafmotoren hoef je geen enkele weerstand van de motor te overwinnen als de ondersteuning uitgeschakeld is. Bij middenmotoren kan er, afhankelijk van het model, enige weerstand zijn omdat de motor meer geïntegreerd is in de aandrijving. Er zijn echter fabrikanten van middenmotoren die er alles aan doen om deze weerstand zo minimaal mogelijk te houden. De Shimano EP8 en aandrijvingen van Fazua behoren tot de beste modellen als het gaat om weerstandsvrij rijden.

e-bike-motor-brose

Vermogen en koppel begrijpen

Als je te maken hebt met e-bikemotoren, kom je vaak de termen ‘vermogen’ en ‘koppel’ tegen. Deze twee maten geven je een goed inzicht in de prestaties van de motor. Maar wat betekenen ze eigenlijk?

Het vermogen of “ vermogen ” van een e-bikemotor wordt gemeten in watt. Het komt overeen met de hoeveelheid energie die de motor per tijdseenheid kan omzetten. De regelgeving voor elektrische fietsen definieert 250 watt als de maximaal toegestane continue ondersteuning; vrijwel alle motoren bereiken deze waarde. Korte vermogenspieken kunnen ook hoger zijn, wat vooral bij mountainbikes belangrijk is om snel te kunnen accelereren op ruw terrein. Een motor met een hoger vermogen kan meer energie leveren, waardoor hij sneller accelereert en sneller de ondersteuningslimiet van 25 km/u bereikt. Hoe meer stroom u gebruikt, hoe sneller de batterij leegraakt.

Het ‘ koppel ’, uitgedrukt in Newtonmeters (Nm), beschrijft hoeveel kracht de motor kan uitoefenen op de aandrijving (middenmotor) of het achterwiel (naafmotor). Een hoger koppel betekent meer “trekkracht” en helpt u daarom vooral op hellingen en bij het wegrijden. Maar hier geldt hetzelfde: hoe hoger het koppel, hoe meer energie er wordt verbruikt en hoe sneller de accu leegloopt. Omdat het maximale continuvermogen voor elektrische fietsen wettelijk beperkt is tot 250 watt, is koppel vaak een betere indicator om verschillende motoren te vergelijken. Hoe sportiever uw rijstijl en hoe belangrijker het voor u is om snel te kunnen accelereren, hoe relevanter deze factor voor u wordt.

Omdat het vermogen van vrijwel alle motoren beperkt is tot 250 watt, is dit cijfer eigenlijk niet zo belangrijk. Houd daarom bij het kopen van een e-bike vooral rekening met het koppel van de motor om er zeker van te zijn dat de e-bike aan jouw wensen voldoet.

De verschillende ondersteuningsniveaus van Eco tot Turbo uitgelegd

Wanneer u op een e-bike rijdt, heeft u de mogelijkheid om verschillende ondersteuningsniveaus te gebruiken die u tijdens uw rit in verschillende mate zullen helpen. Deze niveaus stel je in via de display- of bedieningsunit van je e-bike of via een app. Ze maken deel uit van de software van uw e-bikesysteem.

De gebruikelijke ondersteuningsniveaus zijn Eco, Tour, Sport (of Trail) en Turbo. Elk van deze niveaus vertegenwoordigt een bepaald percentage ondersteuning van de motor.

  • Het Eco-niveau op Bosch-motoren ondersteunt u bijvoorbeeld met ongeveer 50 procent van uw eigen trapkracht. Dit betekent dat de motor de kracht die u op de pedalen uitoefent met ongeveer 50 procent verhoogt. Vaak is het volledige koppel niet beschikbaar in de lagere ondersteuningsniveaus.
  • Het Tour-niveau biedt medium ondersteuning en is goed voor langere ritten, terwijl het Sport- of Trail-niveau je meer ondersteuning biedt, bijvoorbeeld voor uitdagender terrein of steile beklimmingen.
  • Het turboniveau biedt maximale ondersteuning en is vooral handig bij zeer steile beklimmingen of als je bijzonder snel wilt gaan.

Houd er rekening mee dat het energieverbruik van de motor toeneemt met het geselecteerde ondersteuningsniveau. Daarom moet u het niveau kiezen dat bij uw behoeften past en optimaal gebruik maakt van de levensduur van de batterij. U kunt altijd wisselen tussen de niveaus en de ondersteuning aanpassen aan uw specifieke behoeften.

Krachtige motor versus lichte motor

De keuze tussen een krachtige motor en een lichte motor (bijvoorbeeld van Fazua, Mahle of als licht Shimano-systeem in sommige MTB's van Orbea) hangt grotendeels af van uw individuele behoeften en uw geplande toepassingsgebied.

Een krachtige motor levert vaak een hoger koppel, wat resulteert in een grotere acceleratie en betere prestaties op heuvels. Deze motoren zijn ideaal voor veeleisende trails en steile bergritten. Ze zijn echter ook zwaarder, wat bijdraagt ​​aan het totale gewicht van uw e-bike.

Houd er echter rekening mee dat de accu vaak een aanzienlijk deel van het totale gewicht van de elektrische aandrijving uitmaakt. Krachtige e-bikes zijn een paar kilo zwaarder dan de lichte versies, maar omdat het extra gewicht vooral uit de accu bestaat, heb je er vaak een aanzienlijk grotere actieradius mee.

Lichtgewicht e-bikemotoren zijn daarentegen lichter en efficiënter. Ze bieden voldoende prestaties voor dagelijks gebruik zonder zware belading, kortere ontspannende tochten en enkele sportieve tochten waarbij u de motor alleen selectief wilt gebruiken.

Hun lagere gewicht vermindert het totale gewicht van de e-bike, wat op zijn beurt het rijgedrag en de rijervaring verbetert en dichter bij een fiets zonder motor staat. De rijervaring is ook natuurlijker omdat de motor minder weerstand biedt bij het trappen zonder motorondersteuning. Deze motoren zijn ideaal voor tochten waarbij je slechts zo nu en dan ondersteuning nodig hebt.

Vaak kopen ze hun lagere gewicht met een kleinere accu (vaak 250 – 400 Wh) en dus een lagere actieradius dan hun zwaardere collega’s. In de regel moet je ook concessies doen aan het maximale koppel, wat vooral merkbaar is tijdens sportieve mountainbiketochten op steil terrein.

E-bikes met een bijzonder licht motorsysteem zijn een goede keuze als u op zoek bent naar een lichte, wendbare fiets voor het dagelijks leven, occasionele excursies en sportieve tochten waarbij u slechts af en toe van elektrische ondersteuning wilt genieten.

lichte e-bike-motor-bosch-sx De nieuwe Bosch SX-aandrijving produceert tot 600 watt motorvermogen - bij een gewicht van 2 kilogram

Tabel: Krachtige motor en lichte motor in vergelijking

Kenmerken Krachtige motor Lichte motor
Koppel Een hoger koppel resulteert in betere acceleratie en prestaties op heuvels Mogelijk lager koppel, vooral op steil terrein
Gewicht Zware motor, verhoogt het totale gewicht van de e-bike Lichtgewicht motor vermindert het totale gewicht van de e-bike
operatie gebied Ideaal voor veeleisende trails en steile bergtochten Geschikt voor dagelijks gebruik, korte ontspannende tochten en sportieve tochten met af en toe motorische ondersteuning
Bereik Vaak groter bereik door de grotere accu Mogelijk lagere actieradius door kleinere accu
Bediening en rijervaring Zware motoren hebben invloed op het rijgedrag en de rijervaring van de e-bike Lichtgewicht motor verbetert het rijgedrag en de rijervaring van de e-bike, een natuurlijker rijgevoel bij het trappen zonder motorondersteuning
Geschikt voor Uitdagende trails, steile bergritten en langere tochten waarbij hoge prestaties vereist zijn Dagelijks gebruik, ontspannende tochten en sportieve tochten met selectieve motorondersteuning
Batterij capaciteit Afhankelijk van het model mogelijk grotere batterij Kleinere batterij (vaak 250 - 400 Wh)
Natuurlijke rijervaring Mogelijk minder natuurlijke rijervaring door hogere weerstand bij trappen zonder motorondersteuning Meer natuurlijke rijervaring omdat de motor minder weerstand biedt bij het trappen zonder motorondersteuning
Ideaal voor Tochten met uitdagend terrein en frequente motorische ondersteuning Dagelijks gebruik, ontspannende tochten en sportieve tochten waarbij motorische ondersteuning slechts af en toe nodig is
Compromissen Mogelijk compromissen in het gewicht van de e-bike en de natuurlijke rijeigenschappen, hoger energieverbruik Mogelijk lager bereik en koppel, niet geschikt voor veeleisend terrein en langere tochten waarbij hoge prestaties vereist zijn

Selectiefactoren bij het kiezen van de geschikte e-bike motor

Er zijn veel factoren waarmee u rekening moet houden bij het kopen van een e-bike. Naast persoonlijke smaak en budget spelen ook technische aspecten als gewicht, prestaties, toepassingsgebied en batterijduur een belangrijke rol. In deze sectie bekijken we verschillende factoren waarmee u rekening moet houden bij het kiezen van de juiste e-bike motor. Hierdoor kun je een e-bike kiezen die voldoet aan jouw wensen en behoeften om de best mogelijke rijervaring te garanderen.

Gewicht en prestaties

De balans tussen gewicht en prestatie is een cruciale factor bij het kiezen van een e-bike motor. Dankzij een krachtige motor kun je gemakkelijker steile hellingen beklimmen. Een krachtige motor, die meestal wordt gecombineerd met een zwaardere en grotere accu, verhoogt echter ook het totaalgewicht van de e-bike. Dit is niet alleen vervelend als je de fiets de trap op moet dragen of in de auto moet laden. Ook het totaalgewicht van de e-bike heeft invloed op het rijgedrag, de rijervaring en de actieradius. Een zwaardere motor verhoogt het totale gewicht van de fiets dat door de motor moet worden geduwd, waardoor de levensduur van de batterij wordt verkort. Daarom is het belangrijk om de juiste balans te vinden.

De verschillende ondersteuningsniveaus van een e-bike-motor hebben ook invloed op de prestaties en het gewicht van de fiets. Een hoger ondersteuningsniveau betekent meer prestaties, maar verhoogt ook het energieverbruik. Het is daarom zinvol om het ondersteuningsniveau aan te passen als dat nodig is om de optimale balans tussen prestaties en bereik te bereiken.

Toepassingsgebied en doel

Bij het kopen van een e-bike moet u ook nadenken over uw gebruiksgebied en het beoogde gebruik. Gebruik je de e-bike vooral voor woon-werkverkeer in de stad voor vlakke, kortere routes over goede fietspaden? In dit geval kun je kiezen voor een lichtere motor met een kleinere accu (250 - 400 Wh), waarmee je op deze tochten toch een goede actieradius hebt.

Als u echter van plan bent regelmatig lange tochten of zelfs offroad-ritten te maken met uw e-bike, moet u zich concentreren op een krachtigere motor met veel koppel (< 80 Nm). Dit helpt je beter om te gaan met hellingen en ook op moeilijke ondergronden goede vooruitgang te boeken.

Systeemgewicht

Het systeemgewicht (dat wil zeggen de combinatie van fiets, berijder en laadvermogen) is een andere factor die een rol speelt bij het kiezen van de juiste e-bike motor. Hoe hoger het systeemgewicht, hoe meer vermogen de motor moet leveren om het gewenste ondersteuningseffect te bereiken.

Als je klein en licht bent en doorgaans licht reist, kun je waarschijnlijk rondkomen met een minder krachtige motor. Bent u echter wat langer of vult u regelmatig uw koffertassen met uw wekelijkse boodschappen, dan kunt u overwegen om voor een krachtigere motor te kiezen. Dit kan het extra gewicht beter aan en biedt u de ondersteuning die u nodig heeft.

Houd er rekening mee dat elke e-bike is goedgekeurd voor een maximaal systeemgewicht. Deze varieert van fabrikant tot fabrikant en ligt doorgaans tussen de 110 en 140 kilogram. Aan de onderkant wordt dit krap voor langere mensen met een e-bike, die vaak 25 kilogram weegt. Houd daarom bij het kiezen van uw e-bike rekening met deze limiet.

Batterij capaciteit

De accucapaciteit is een van de belangrijkste factoren waarmee u rekening moet houden bij het kiezen van uw e-bike-motor. De batterijcapaciteit, gemeten in wattuur (Wh), geeft aan hoeveel energie de batterij kan opslaan. Een hoger wattuurvermogen betekent dat er meer energie wordt opgeslagen en dus een groter bereik, als alle andere factoren gelijk blijven.

De resulterende actieradius (de afstand die je met motorondersteuning kunt afleggen voordat de accu leeg is) is echter sterk afhankelijk van de motor en je rijstijl. Een krachtige motor accelereert sneller en kan sterkere ondersteuning bieden, maar verbruikt ook meer energie, waardoor de levensduur van de batterij wordt verkort. Op dezelfde manier raakt de batterij bij een hoog ondersteuningsniveau sneller leeg dan bij een lager ondersteuningsniveau. Daarom zijn de motor en accu bij e-bikes altijd op elkaar afgestemd. Krachtige motoren (bijvoorbeeld in e-MTB’s) hebben grote accu’s met vaak meer dan 500 Wh, terwijl lichtere, onopvallende systemen in stadsfietsen of racefietsen soms gebruik maken van accu’s met een capaciteit van 250 Wh. Sommige e-bikes bieden ook de mogelijkheid om een ​​extra accu te plaatsen.

Het kiezen van het juiste ondersteuningsniveau en de juiste rijstijl kan ook helpen de levensduur van de batterij te maximaliseren. Door proactief te rijden en het ondersteuningsniveau indien nodig aan te passen, kunt u de accu efficiënt gebruiken en de levensduur ervan verlengen. Uiteindelijk hangt de werkelijke actieradius van een e-bike af van veel factoren, waaronder systeemgewicht, terrein en weer. Daarom is het belangrijk om met al deze aspecten rekening te houden bij de keuze van uw e-bike en de bijbehorende motor.

Houd er rekening mee dat een grotere batterij weliswaar een groter bereik biedt, maar dat het opladen ook langer duurt en zwaarder is. Je moet dus een compromis vinden tussen gewicht, oplaadtijd en actieradius, waarbij actieradius in veel gevallen de belangrijkste factor is.

Prijsklassen en waar voor uw geld

De prijs van een e-bike is afhankelijk van veel factoren, waaronder de motor. E-bikes zijn verkrijgbaar in alle prijscategorieën, waarbij de prijs van een e-bike niet alleen de kwaliteit van de motor en accu weerspiegelt, maar ook andere componenten zoals het frame, de vering, de remmen en de versnellingen.

Middenmotoren, vooral van bekende fabrikanten, vind je vaak in de hogere prijsklassen, terwijl naafmotoren veelal in goedkopere modellen worden toegepast. Dit komt onder meer door de hogere productiekosten en de complexere integratie in de fiets met middenmotor.

Bij het kiezen van een e-bike moet je echter niet alleen naar de prijs kijken, maar ook naar de prijs-prestatieverhouding. Een goedkopere e-bike lijkt op het eerste gezicht misschien aantrekkelijk, maar als deze niet aan jouw wensen voldoet en je hem dus niet of zelden gebruikt, is het een dure slechte investering. Het is daarom zinvol om voordat u koopt verschillende modellen met elkaar te vergelijken en te overwegen welke functies en kenmerken voor u echt belangrijk zijn. Denk hierbij niet alleen aan de motor en accu, maar ook aan het type fiets, framevorm en zitpositie.

Service en garantie

Houd bij de keuze van uw e-bike motor ook rekening met het aspect service en garantie. E-bikes zijn complexer dan fietsen zonder motor en sommige onderhoudswerkzaamheden en reparaties kunt u niet zelf uitvoeren. Gerenommeerde fabrikanten bieden vaak uitgebreide garanties die verder gaan dan de wettelijke garantie van twee jaar en een goede klantenservice. Als u een e-bike bij fahrrad.de koopt, wordt u bij een probleem geholpen in een van onze fahrrad.de-winkels of bij een van onze lokale servicepartners .

In een later hoofdstuk van deze handleiding gaan we dieper in op het onderwerp service en garantie. Houd er rekening mee dat een lange garantie en betrouwbare klantenservice de totale waarde van uw e-bike kunnen verhogen.

Vergelijking van e-bikemotoren

In onze gedetailleerde gids “ E-Bike Motor Vergelijking ” nemen we de toonaangevende modellen en fabrikanten zoals Bosch, Shimano en Yamaha onder de loep. Hier creëren we duidelijkheid door vergelijkingscriteria zoals vermogen, koppel en gewicht van de populairste motoren te vergelijken. Zo krijg je een idee van wat voor jou belangrijk is bij je e-bike.

Motorselectie op basis van het beoogde gebruik: aanbevelingen voor verschillende gebruiksscenario's

Het kiezen van de juiste e-bike motor kan een aanzienlijke impact hebben op uw rijervaring. Hieronder vindt u een lijst met verschillende toepassingen met bijbehorende aanbevelingen om u te helpen bij het kiezen van de motor die bij u past.

Het dagelijks leven in de stad

U hebt een motor met laag tot middelhoog vermogen nodig om u te helpen op vlakke en glooiende wegen. Ook stille werking en gebruiksgemak zijn belangrijke factoren. De actieradius is niet zo belangrijk omdat ritten in de stad kort zijn. Een lichte motor heeft voordelen omdat het in de stad onvermijdelijk is om zo nu en dan je fiets te sjouwen.

Rondleidingen

Een lange levensduur van de batterij moet voorop staan ​​bij uw keuze als u af wilt zien van geavanceerde laadlogistiek. Hoe meer bagage je mee wilt nemen en hoe steiler het terrein waarop je je bevindt, hoe relevanter het koppel wordt om ook beladen de hellingen snel te kunnen beklimmen.

Mountainbiketochten

Een hoog koppel en een dynamische vermogensafgifte zijn gunstig bij het overwinnen van steile beklimmingen en bij het rijden op uitdagend terrein. Afhankelijk van de lengte van je tochten heb je een grote accu nodig of kun je volstaan ​​met een lichtgewicht.

Hoog systeemgewicht

Een krachtige motor met hoog koppel kan u helpen het gewicht van lange rijders of veel bagage aan te kunnen.

    Weekendtochten

    Veelzijdigheid is hier het sleutelwoord. Zoek naar een motor die goed werkt voor verschillende rijomstandigheden. Een grote accu (<500Wh) is waarschijnlijk de belangrijkste factor.

      Avonturen reis

      Een krachtige motor met een grote accu die bestand is tegen de eisen van lange ritten op verschillende soorten terrein, wordt u aanbevolen.

        Verzorging en onderhoud van motoren

        Het bezit van een e-bike betekent ook dat je zorg draagt ​​voor de motor. De motor is het hart van elke e-bike en moet daarom regelmatig onderhouden en onderhouden worden. In dit gedeelte zullen we kijken naar verschillende aspecten die verband houden met de verzorging en het onderhoud van e-bikes, van de dagelijkse verzorging tot specifieke oplossingen voor veelvoorkomende problemen. We behandelen ook het transport en de opslag van e-bikes en geven belangrijke garantie- en reparatie-informatie. Wij willen u helpen de levensduur van uw e-bike-motor te maximaliseren en optimale prestaties te garanderen.

        Tips voor de verzorging en het onderhoud van motoren

        Een goede verzorging en onderhoud van uw e-bike-motor kan de levensduur ervan verlengen en consistente prestaties garanderen. Bovendien kan het dure reparaties voorkomen en bijdragen aan de veiligheid. Hier zijn enkele basistips waarmee u rekening moet houden:

        • Reiniging : Houd de motor van uw e-bike schoon en droog. De motor, batterij en display zijn over het algemeen beschermd tegen stof en spatwater volgens IP54. Hoe meer vuil en water zich echter ophopen, hoe waarschijnlijker het is dat de afdichtingen beschadigd raken.
        • Inspectie : Controleer de motor regelmatig op tekenen van slijtage of schade. Besteed bijzondere aandacht aan eventuele nieuwe geluiden die plotseling verschijnen.
        • Professioneel onderhoud : Laat uw e-bikemotor minimaal één keer per jaar controleren bij een gespecialiseerde werkplaats. Alle onderdelen worden grondig gecontroleerd en eventueel noodzakelijke reparaties worden uitgevoerd.
        • Onderhoud van de accu : Zorg ervoor dat de accu in goede staat verkeert, aangezien deze nauw verband houdt met de prestaties van de motor. Laad ze regelmatig op en bewaar ze binnen tijdens extreme temperaturen in de winter en de zomer.
        • Software-updates : Houd de software van uw e-bike-motor up-to-date. Fabrikanten brengen regelmatig updates uit die prestatieverbeteringen en bugfixes kunnen bevatten.
        • Goede opslag : Als u uw e-bike langere tijd niet gaat gebruiken, berg hem dan op de juiste manier op. Vermijd extreme temperaturen en hoge luchtvochtigheid, aangezien deze de motor en de accu kunnen beschadigen.

        Transport en opslag

        Veilig transport en een goede opslag van uw e-bike zijn essentieel om de motor en accu in optimale conditie te houden.

        Tijdens het transport moet de e-bike stevig worden vastgemaakt om te voorkomen dat deze omvalt of andere voorwerpen raakt, omdat hierdoor de motor kan worden beschadigd. Vermijd ook extreme temperaturen in het voertuig, aangezien hitte en kou zowel de motor als de accu kunnen beschadigen.

        Voor opslag geldt het volgende: Een droge, goed geventileerde en temperatuurstabiele ruimte is ideaal. Extreme kou en hitte moeten worden vermeden, omdat deze de prestaties van de accu kunnen beïnvloeden en het materiaal van de motor kunnen beschadigen. Verwijder indien mogelijk de batterij voor opslag en bewaar deze apart. Zorg ervoor dat de e-bike stabiel staat en niet kan omvallen. Voor langdurige opslag wordt aanbevolen om de batterij minimaal één keer per maand op te laden om een ​​lange levensduur te garanderen.

        In onze accugids hebben we nog meer tips verzameld over hoe u op de juiste manier met uw e-bike-accu omgaat.

        Meer algemene problemen en probleemoplossing

        E-bike motoren zijn over het algemeen zeer betrouwbaar, maar zoals bij elk technisch apparaat kunnen er af en toe problemen optreden. Een van de meest voorkomende uitdagingen is het oplossen van problemen, aangezien de motor uit veel verschillende componenten bestaat. Hier volgen enkele van de meest voorkomende problemen die u kunt tegenkomen en suggesties voor probleemoplossing:

        Probleem: De motor gaat niet aan.
        Probleemoplossing: Controleer of de batterij aan staat en is opgeladen of er zichtbare schade aan de kabels is.

        Probleem: Motor ondersteunt niet of slechts sporadisch.
        Probleemoplossen: Controleer of de snelheidssensor is verplaatst of door iets wordt geblokkeerd.

        Probleem: Motor maakt ongebruikelijke geluiden.
        Probleemoplossen: Een ongewoon geluid kan een teken zijn van een mechanisch probleem. Neem contact op met een gespecialiseerde werkplaats.

        Probleem: Motor oververhit.
        Probleemoplossen: Zorg ervoor dat de motor niet overbelast raakt, bijvoorbeeld door voortdurend in de hoogste ondersteuningsmodus te rijden of zware lasten te trekken.

        Houd er rekening mee dat dit algemeen advies is en dat specifieke problemen kunnen variëren. Als de problemen aanhouden, raden wij u aan contact op te nemen met een gespecialiseerde werkplaats.

        Garantie, garantie en reparatie

        Als het gaat om het kopen en gebruiken van e-bikes zijn garanties, garanties en reparaties belangrijke aspecten waarmee u rekening moet houden. De garantie is wettelijk geregeld en is altijd hetzelfde. Het verplicht de dealer aansprakelijk te zijn voor gebreken zoals materiaal- en fabricagefouten die al bestonden op het moment van verkoop gedurende twee jaar vanaf de datum van aankoop. De meeste fabrikanten bieden ook een vrijwillige garantie op hun e-bikemotoren, die meestal twee jaar bedraagt.

        Als u problemen heeft met de motor, onderzoek dan eerst de foutcode als deze op uw display wordt weergegeven. Problemen die via een foutcode kunnen worden geïdentificeerd, zijn vaak eenvoudig op te lossen, bijvoorbeeld door het systeem opnieuw op te starten. Als het probleem aanhoudt, is het raadzaam om naar een gespecialiseerde werkplaats te gaan. Probeer de motor niet zelf te openen of te repareren, aangezien hierdoor de garantie kan vervallen. Bovendien kunnen ondeskundige reparaties tot verdere schade leiden. Zorg ervoor dat u altijd uw aankoopbewijzen en garantiedocumenten bij de hand heeft, zodat een eventuele reparatie of garantieclaim soepel kan worden afgehandeld.


        Conclusie

        Het kiezen van de juiste e-bike motor hangt van veel factoren af: hoe en waar je wilt rijden, van je lichaamsgewicht en budget. Bij al deze overwegingen spelen prestaties, gewicht, prijs en type motor een cruciale rol.

        Met deze informatie bent u nu goed uitgerust om de beste beslissing te nemen voor uw toekomstige e-bike. Onze vergelijking van de belangrijkste e-bike motoren en onze op scenario’s gebaseerde aanbevelingen kunnen u helpen de perfecte e-bike voor u te vinden.

        E-bike motoren: Veelgestelde vragen (FAQ)

        Wat zijn de verschillen tussen elektrische fietsen en S-pedelecs?

        Elektrische fiets

        De meest populaire elektrische tweewieler is de Pedelec (Pedal Electric Cycle). Het is een fiets met een elektromotor die alleen ondersteuning biedt als je zelf trapt.

        Wat zegt de wetgever? Een elektrische fiets:

        • is een fiets en geen motorrijtuig en u heeft dus geen kenteken, verzekering, rijbewijs of kenteken nodig.
        • Iedereen kan rijden.
        • beweegt alleen als je trapt.
        • heeft een motor die maximaal 250 watt levert.
        • ondersteunt tot maximaal 25 km/u.
        • mag beschikken over een start- of duwhulp tot maximaal 6 km/uur
        • Je hoeft geen helm te dragen, maar toch raden wij het aan
        • Moet op bewegwijzerde fietspaden rijden als deze begaanbaar zijn.
        • is goedgekeurd voor het vervoer van kinderen in aanhangwagens.

        S-Pedelec

        De snelle versie van de Pedelec is de S-Pedelec. "S" staat niet alleen voor snelheid, maar ook voor nog meer plezier, en dat heeft zijn grenzen, want er zijn een paar dingen waarmee u rekening moet houden bij het gebruik van een S-Pedelec.

        Wat zegt de wetgever? Een S-Pedelec:

        • Volgens de StVZO is het geen fiets, maar een bromfiets en zijn daarom een ​​kenteken, een rijbewijs (vanaf klasse AM, tot en met 2013 klasse M), een verzekering en een kenteken vereist.
        • Iedereen kan rijden.
        • Iedereen met een rijbewijs van 16 jaar of ouder mag autorijden.
        • beweegt alleen als je trapt.
        • heeft een motor die ruim 250 watt levert.
        • ondersteunt tot maximaal 45 km/u.
        • Er moet met een helm gereden worden.
        • Het is niet toegestaan ​​om in stedelijke gebieden op fietspaden te rijden.
        • mag niet worden gebruikt voor het vervoer van fietskarren. Kinderzitjes kunnen echter wel worden bevestigd.

        Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende motorposities?

        Middenmotor

        • + laag zwaartepunt
        • + gelijkmatige gewichtsverdeling dankzij de lage positie in het midden van de trapas
        • + Rijervaring komt overeen met die van een conventionele fiets
        • + meest geschikt voor sportief rijden
        • + Motor minder storingsgevoelig door korte kabeltrajecten
        • - hogere belasting van ketting, kettingblad, tandwiel en naafversnelling, indien beschikbaar
        • - er is een speciale frameconstructie nodig
        • - Achteraf inbouwen niet mogelijk
        • - vaak hogere prijs

        Achternaafmotor

        • + erg stil
        • + directe krachtoverbrenging voor dynamisch rijgedrag
        • + Energieterugwinning (recuperatie) mogelijk
        • + Achteraf inbouwen mogelijk
        • + normale slijtage van aandrijfonderdelen
        • - Zwaartepunt ver naar achteren leidt tot zwaar rijgedrag aan de achterkant
        • - Het verwijderen van het achterwiel gaat lastig

        Voornaafmotor

        • + Kan achteraf op veel fietsen worden gemonteerd
        • + goedkoop
        • - grotere belasting van de vork
        • - Motor kan het stuurgedrag beïnvloeden
        • - Op gladde ondergrond kan het voorwiel draaien

        Wat is de beste e-bikemotor op de markt?

        “Beste” is subjectief en hangt af van uw persoonlijke behoeften en voorkeuren. Populaire merken zijn onder meer Bosch, Shimano, Brose, Yamaha, Bafang, Fazua en Mahle. De keuze hangt af van factoren als uw budget, het beoogde gebruiksgebied en uw gewicht.

        Hoe onderhoud ik mijn e-bikemotor op de juiste manier?

        E-bike motoren vergen over het algemeen weinig onderhoud. Ze moeten echter schoon worden gehouden en mogen in geen geval worden gereinigd met een hogedrukreiniger. Het opvolgen van de onderhoudsinstructies van de fabrikant zal de levensduur helpen verlengen.

        Welke invloed heeft de e-bike motor op de actieradius?

        De motor heeft een grote invloed op de actieradius van een e-bike. Krachtige motoren verbruiken meer energie, waardoor de levensduur van de batterij wordt verkort. Ook het rijgedrag, het ondersteuningsniveau en de topografie zijn van invloed op de actieradius.

        Welke e-bike motor is het stilst?

        Het geluidsniveau varieert afhankelijk van de motorfabrikant en het model. Over het algemeen zijn motoren met directe aandrijving stiller dan motorreductoren. Bosch, Shimano en Brose staan ​​bekend om hun relatief stille motoren.

        Zijn e-bikemotoren uitwisselbaar?

        E-bike motoren zijn over het algemeen niet uitwisselbaar met een model van een ander merk, omdat elk model specifieke eisen stelt aan het frame en de elektronica. Het vervangen van een defecte motor door een model van dezelfde fabrikant mag alleen door professionals worden uitgevoerd om schade en veiligheidsrisico's te voorkomen.

        Hoe zwaar is een typische e-bikemotor?

        Het gewicht van een e-bike-motor varieert afhankelijk van de fabrikant en het model, maar ligt doorgaans tussen de twee en vier kilogram. Lichtere motoren zijn vaak duurder, maar bieden voordelen op het gebied van rijgedrag en totaalgewicht van de e-bike.

        Hoe krachtig zijn e-bikemotoren?

        Het vermogen van een e-bike motor wordt meestal uitgedrukt in watt. In Duitsland bedraagt ​​het maximaal toegestane continuvermogen voor de voertuigklasse die in de volksmond "e-bike" wordt genoemd, maar juridisch gelijkwaardig is aan een fiets als zogenaamde e-bike, 250 watt. De S-Pedelecs die zijn goedgekeurd voor snelheden tot 45 km/u (waarvoor speciale voorschriften gelden) hebben motoren tot 4000 watt.

        Kan ik mijn e-bike motor zelf repareren?

        Nee. E-bikemotoren zijn zeer complex en mogen alleen worden gerepareerd door specialisten met de juiste opleiding. Onjuiste behandeling kan leiden tot permanente schade, veiligheidsrisico's en het vervallen van de garantie. Neem bij twijfel contact op met een gespecialiseerde werkplaats.

        Welke e-bike motor is het meest geschikt voor mountainbikes?

        Motoren met een hoog koppel zijn ideaal voor offroad-tochten. Merken als Bosch, Shimano en Brose bieden specifieke motoren voor het mountainbiken die ook bij lage snelheden een sterke ondersteuning bieden.

        Zijn e-bikemotoren waterdicht?

        Nee. Bijna alle e-bikemotoren zijn echter beschermd tegen spatwater en kunnen in regen en sneeuw worden bereden. Ze mogen echter niet onder water worden gezet (bijvoorbeeld bij het rijden door diepe plassen of beken) en na een rit in de regen moet de e-bike worden gedroogd en op een droge plaats worden geparkeerd.

        Wat te doen als de e-bikemotor niet werkt?

        Als de motor van uw e-bike niet werkt, kunnen daar verschillende redenen voor zijn. Enkele veel voorkomende problemen zijn batterijproblemen, sensorfouten of softwareproblemen. Het systeem opnieuw opstarten helpt vaak. Als de problemen aanhouden, dient u contact op te nemen met een gespecialiseerde dealer.

        Hoe schakel ik correct op een e-bike die is uitgerust met een middenmotor en derailleurversnelling?

        De juiste techniek bij het schakelen kan u veel slijtage aan de aandrijving besparen. Het soepelste schakelproces is wanneer je met matige belasting en een vrij hoge cadans de ene versnelling na de andere schakelt. Idealiter springt de ketting fluisterzacht naar het volgende tandwiel. Probeer te voorkomen dat u onder volle belasting of met een zeer lage cadans schakelt. Ze worden vaak herkend door het overslaan van de ketting en verhogen de slijtage van de aandrijving.

         

        Alle e-bikegidsen