Bikester is terug! Net op tijd voor het seizoen biedt Bikester opnieuw alles wat met fietsen te maken heeft

E-bike keuring

E-bike keuring

Met regelmatige controles en onderhoud kunt u lang genieten van uw fiets

Om ervoor te zorgen dat uw e-bike zo soepel en vooral veilig rijdt, moet u hem regelmatig verzorgen en onderhouden of laten onderhouden. Hoewel u veel maatregelen zelf kunt uitvoeren, heeft u voor andere stappen de hulp van een gespecialiseerde werkplaats nodig. In dit artikel leest u wat u zelf kunt doen om uw e-bike in goede staat te houden en welke maatregelen u moet nemen om uw fiets te laten keuren en met welke tussenpozen.

Waarom hebben e-bikes meer onderhoud en professionele inspectie nodig dan biologische fietsen?

Regelmatige controles zijn vooral bij e-bikes belangrijk om de bedrijfsveiligheid te garanderen, omdat de slijtage groter is dan bij ‘klassieke’ fietsen vanwege het hogere gewicht van de fiets en de kracht die de motor uitoefent op de remmen en aandrijving. Vooral elektronica vereist speciale maatregelen, zoals software-updates. Dit vereist hulpmiddelen, kennis en autoriteit die doorgaans niet beschikbaar zijn, zelfs niet voor mensen die het anders leuk vinden om dingen zelf te doen.

Als we het hieronder over e-bikes hebben, bedoelen we de meest voorkomende versie, die eigenlijk Pedelec heet en waarbij de elektromotor slechts tot maximaal 25 km/u ondersteunt. Om dit te doen moet je actief trappen.

Is een e-bike-keuring verplicht in een gespecialiseerde werkplaats en waar is deze goed voor?

Een e-bike keuring is niet verplicht, tenzij je een e-bike leaset . Hier zijn jaarlijkse inspectie-intervallen in een gespecialiseerde werkplaats vereist. Maar ook voor uw eigen e-bike is een professionele keuring aan te raden om de volgende redenen:

  • Veiligheid : Vergeleken met een biofiets rijd je op langere tochten meestal met hogere snelheden en je wilt zeker niet dat de remmen, de motor of de accu uitvallen tijdens het rijden.
  • Kostenbesparingen op lange termijn : Zorg en onderhoud voorkomen dat het uiteindelijk nog duurder wordt, omdat slijtage, die om bovengenoemde redenen vrij hoog is bij e-bikes, en defecten snel kunnen worden ontdekt en verholpen.
  • Vertrouw op de professionals : Als zelfschroeven niet uw hobby is en u zelf de tekenen van slijtage nog niet heeft ontdekt, gebeurt dit tijdens de inspectie in de gespecialiseerde werkplaats. Als u versleten onderdelen vroegtijdig vervangt, kunt u gevolgschade voorkomen. Een goed gesmeerde en gesmeerde e-bike rijdt altijd soepeler en is vriendelijker voor materialen. Dit geldt niet alleen voor de ketting, maar ook voor bewegende delen zoals lagers (bijvoorbeeld in de naaf, de pedalen of op het balhoofd), die tijdens de werkplaatsservice opnieuw worden gesmeerd.
  • Garantie behouden : Voor sommige componenten, zoals demping en veerelementen, gelden voorgeschreven professionele onderhoudsintervallen, waaraan u zich dient te houden om uw garantieclaim niet in gevaar te brengen.
  • Optimalisatie door software-updates : Het zou vooral onverstandig zijn om software-updates achterwege te laten, omdat deze ervoor zorgen dat de motor, het display en de batterij optimaal samenwerken, zodat u zo zuinig en efficiënt mogelijk kunt reizen. De elektronica en de accu kunnen eigenlijk alleen worden gecontroleerd tijdens een inspectie in een gespecialiseerde werkplaats. Bij sommige motormerken en modellen moet de software ook in de werkplaats geüpdatet worden, maar in sommige gevallen kun je ook zelf software-updates uitvoeren via de app.

Wat zijn de aanbevolen intervallen voor een e-bike-inspectie en welke diensten omvat het e-bike-onderhoud?

Je kunt je reis het beste baseren op kilometerstand en niet op tijdsintervallen, want hoeveel kilometers e-bikegebruikers per maand/jaar rijden verschilt sterk van persoon tot persoon en hoe meer kilometers er worden afgelegd, hoe groter de slijtage. Dit laatste is mede afhankelijk van het weer waarin je reist, maar ook van het laadvermogen, de ondergrond en waar de e-bike gestald staat (buiten of binnen, overdekt, in woonkamers of in de kelder?). Houd er ook rekening mee dat het vooral in het voorjaar en de zomer lastig is om een ​​afspraak te maken bij een gespecialiseerde werkplaats, omdat veel mensen in deze tijd graag weer op de fiets willen stappen en deze eerst willen laten nakijken of repareren. Het is dus het beste om de eerste afspraak direct na aankoop te regelen.

Eerste keuring – Waarom moet mijn nieuwe e-bike na ongeveer 300 kilometer gekeurd worden?

De eerste inspectie zou na ongeveer 300 tot 500 kilometer moeten plaatsvinden. Er zal hier geen sprake zijn van grote slijtage, het gaat meer om fijnafstelling, wat uw rijervaring aanzienlijk kan verbeteren.

Alle veiligheidsrelevante componenten, vooral de remmen, worden vervolgens in een gespecialiseerde werkplaats gecontroleerd. Hydraulische schijfremmen moeten bijvoorbeeld de eerste paar ritten afgeremd worden. Schroeven kunnen los zitten en kabels kunnen langwerpig zijn, dus aandraaien is bijvoorbeeld nodig of de versnellingen kunnen worden afgesteld. Het gaat erom dat alle onderdelen optimaal samenwerken en dat de fiets veilig te bedienen is en zo soepel mogelijk rijdt. Ook het verlichtingssysteem en de luchtdruk worden aan een snelle controle onderworpen, evenals de stekkerverbindingen en de stuurinrichting om losse contacten en lagerspeling uit te sluiten. Indien er software-updates voor uw fiets in behandeling zijn, worden deze uiteraard ook uitgevoerd.

Jaarlijkse inspectie – Na de grote onderhoudsbeurt is uw e-bike geheel vernieuwd en rijdt hij weer soepel

De jaarlijkse inspectie dient elke 2000 kilometer en minimaal één keer per jaar te worden uitgevoerd. Het kan nu nodig zijn om slijtageonderdelen zoals remblokken en -schijven, ketting en tandwiel, kabels en behuizingen te vervangen. Ook de rondloop van de wielen en de pasvorm van de spaken worden doorgaans gecontroleerd en complexere onderhoudswerkzaamheden zoals het smeren van de lagers (balhoofd, pedalen, naven) of het ontluchten van hydraulische schijfremmen worden indien nodig in de werkplaats uitgevoerd, tenzij u zelf niet in staat bent om deze werkzaamheden zelf uit te voeren.

Indien op uw e-bike een verende voorvork en/of demper gemonteerd is, krijgen deze ook een servicebeurt.

Wat u zeker aan de gespecialiseerde werkplaats moet overlaten, is de besturing van de software, elektronica, batterij en display, evenals de motor. Afhankelijk van het merk en model motor worden software-updates geïnstalleerd met behulp van een speciale plug, wordt de werking van de interne en externe sensoren gecontroleerd om ervoor te zorgen dat de motor de juiste informatie ontvangt over waarden zoals snelheid en watt zodat deze kan ondersteunen je kunt ook efficiënt uitschakelen op het juiste moment. Ook kan met diagnosesoftware de accu worden uitgelezen om te zien welke capaciteit deze nog heeft. Meestal wordt ook de oplader gecontroleerd.

Wat zijn de kosten voor een e-bike keuring?

Je moet rekening houden met tussen de 60 en 120 euro plus kosten voor slijtdelen. In de regel is de initiële inspectie korter en goedkoper dan de jaarlijkse inspectie. Het hangt ook af van hoe uitgebreid het keuringspakket is en welke onderhouds- en reparatiewerkzaamheden u zelf kunt uitvoeren. In geval van een calamiteit dienen de diensten en kosten vooraf duidelijk te zijn. Documentatie van de geleverde diensten of een foutenlogboek van de softwarecontrole zijn ook nuttig. Sommige fietsverzekeringen dekken ook gedeeltelijk of volledig de kosten van keuring en slijtage van onderdelen. In dit geval is een gedetailleerde lijst van diensten en een uitleg van de noodzaak bijzonder belangrijk.

Welke voordelen heb ik als ik gebruik maak van de e-bikeservice fahrrad.de?

Als u bij ons uw e-bike heeft gekocht, krijgt u een heel bijzondere e-bike service . Tweemaal per jaar ontvangt u een servicemail met actuele informatie over uw fiets. U krijgt ook tips over de juiste verzorging, opslag en nog veel meer. Wij hebben lokale winkels met servicepunten en kunnen ook servicepartners bij u in de buurt aanbevelen. Dit is vooral praktisch bij onderhoud of als er reparaties nodig zijn en vooral als er sprake is van een garantieclaim.

Deze verzorgings- en onderhoudswerkzaamheden kunt u zelf uitvoeren

Vóór het onderhoud komt het onderhoud, vooral het regelmatig reinigen en vervolgens oliën van de ketting. Lees gerust ons artikel Hoe doe je zelf een fietsinspectie om erachter te komen waar je op moet letten bij het zelf schoonmaken en onderhouden van je fiets. Deze tips gelden zowel voor e-bikes als voor biologische fietsen. Er is een verschil met verwijderbare/externe batterijen: deze moeten bij het schoonmaken worden verwijderd of afgedekt.

Vooral na elke rit bij slecht weer of in de winter, als er zoutresten op de wegen zitten en de modder aan het frame en de aandrijving blijft plakken, kun je deze schoonmaken om te voorkomen dat het vuil je materiaal zoals schuurpapier en het zand in de versnellingsbak aantast. uw reis onnodig moeilijk. Een schone fiets maakt het ook gemakkelijker om eventuele schade op te sporen.

Dit brengt ons bij het volgende punt: visuele inspectie . Ook als u geen schroefervaring heeft, kunt u met het blote oog of eenvoudig gereedschap toch bepaalde gebreken zien en verhelpen.

Controleer zo nu en dan op scheuren, roest en corrosie op bevestigingen, kabels en het frame. Kapotte schakel- of rembehuizingen kunnen snel worden geïdentificeerd, evenals poreuze banden, versleten loopvlakken of vastzittende wielen.

Natuurlijk moet je ook je gehoor en gevoel gebruiken. Versleten schijfremmen die onderhoud nodig hebben, beginnen te piepen of het drukpunt op de remhendel wordt sponzig. Losse treinen en spaken rammelen. Zorg ervoor dat u elk verdacht geluid onderzoekt voordat dit een veiligheidsrisico oplevert.

Een versleten ketting herken je aan het slippen tijdens het trappen. Maar dan is het al te laat en zijn ook de cassette en mogelijk het kettingblad aangetast. Vuil, constante trekkracht aan de ketting en wrijving zorgen ervoor dat de ketting langer wordt en ook de ruimtes tussen de tanden van de tandwielen op de cassette verslijten. Het is beter om de kettinglengte regelmatig te meten met een kettingmeter. Dit is een kleine, goedkope hulp die u tijdig laat zien wanneer het tijd is om de ketting te vervangen.

Als hij ergens wiebelt, zijn de schroefverbindingen mogelijk losgeraakt. Deze moet je aanspannen. Er zijn echter voorgeschreven, veiligheidsrelevante aanhaalmomenten, vooral voor koolstofonderdelen. U dient zich hieraan te houden en een speciale momentsleutel te gebruiken.

Zorg ervoor dat u de handleiding van uw e-bike doorneemt. Naast de technische gegevens vindt u hier ook veel nuttige informatie voor zelfonderhoud, zoals de hierboven genoemde aanhaalmomenten. De fabrikanten van componenten leveren vaak hun eigen handleidingen. Schijfremfabrikanten geven vaak tips over het remmen van hun modellen. De motorfabrikant zal u ook voorzien van veelvoorkomende foutcodes die op uw display kunnen verschijnen, evenals de nodige instructies voor het zelf oplossen van de problemen. Als er voor uw motormodel een app bestaat, moet u deze downloaden, zodat u zelf software-updates kunt uitvoeren.

Vóór elke reis...

...controleer de bandenspanning om lekrijden te voorkomen, de velgen te beschermen en om de juiste grip te hebben in natte omstandigheden. Er zijn aanbevolen luchtdrukken afhankelijk van het beoogde gebruik, het gewicht en de bandbreedte. Alles over dit onderwerp hebben wij samengevat in onze fietsbandenspanningsgids . De druk kunt u het beste meten met een pomp inclusief manometer, daarna kunt u deze indien nodig direct oppompen. Er zijn ook kleine, elektronische luchtdruktesters.

Zorg ervoor dat de ketting is geolied, dat de remmen werken en dat alle onderdelen goed vastzitten. Zorg er ook voor dat de accu goed is vergrendeld, voldoende is opgeladen en dat het verlichtingssysteem werkt.

Tijdens het rijden

Ook uw rijgedrag kan de levensduur van uw schijf verlengen. Zacht en proactief schakelen beschermt de ketting en vooral de dure cassette. Probeer niet te schakelen onder belasting, niet over een gekruiste kettinglijn te rijden (bijvoorbeeld groot kettingblad voor en groot tandwiel achter), alle versnellingen te gebruiken, of de cassette gelijkmatig te laten rijden en niet altijd zwaar te trappen.

Onderhoud van de batterij

Accuonderhoud is een belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van e-bikes waarin jij een cruciale rol kunt spelen bij het verlengen van de levensduur van de accu.

Opslag : Als uw accu extern aan uw e-bike is bevestigd of verwijderbaar is, dient u deze bij koud weer binnenshuis op te bergen. Hij voelt zich het prettigst bij kamertemperatuur. Als de accu permanent is geïnstalleerd, mag de fiets bij koud weer niet buiten staan, maar in ieder geval in de kelder of garage.

De ideale laadstatus : Het is het beste om de batterij op te slaan met een lading van 50%, of om hem tussen de 30 en 90% laadstatus te houden, wat omgekeerd betekent dat u hem niet volledig leeg moet maken en niet tot 100% moet opladen - beide wat stress voor de batterij betekent. Als u hem langere tijd niet gebruikt, moet u de batterij opladen, zodat deze niet volledig leegraakt.

Conclusie: Gun uzelf en uw e-bike een stressvrij seizoen en maak een afspraak voor een inspectie bij de vakwerkplaats

Veiligheid moet uw topprioriteit zijn bij het rijden op een e-bike en als u van uw fiets houdt, geef hem dan zoveel mogelijk onderhoud en zorg als u hem naar beste weten en overtuiging kunt geven - laat de rest over aan de professionals in de werkplaats. Door het nemen van deze maatregelen draagt ​​u bij aan het behoud van uw garantie- en garantieaanspraken en tevens aan het plezier van uw e-bike. Als u uw fiets ooit wilt verkopen, zal het aanhouden van de onderhoudsintervallen ook de inruilwaarde verhogen. Bij sommige workshops krijgt u hiervoor een chequeboekje.

Zo weet je zeker dat je door software-updates en onderhoudswerkzaamheden zo efficiënt en zacht mogelijk kunt fietsen en dat je zo lang mogelijk kunt genieten van je e-bike.

Meer informatie vindt u hier