Een e-bike is geen alledaagse aankoop en daar moet goed over nagedacht worden. De markt is verwarrend en veronderstelde koopjes lijken op high-end modellen met prijzen van bijna vijf cijfers. Zodat u goed kunt inschatten wat u voor uw geld krijgt en wat u aan vervolgkosten kunt verwachten, hebben wij hier alle informatie voor u verzameld.
Inhoud
Aankoopkosten e-bike
De eerste keer dat je de markt scant wordt het duidelijk: een e-bike is aanzienlijk duurder dan een fiets zonder motor. Dat is niet verrassend, aangezien het wordt geleverd met veel elektronische componenten. Afhankelijk van welke prijsklasse je kiest, is de uitrusting van de fiets min of meer afgestemd op de extra elektrische boost en biedt deze extra comfort- of sporteigenschappen. Hier vind je een overzicht van wat je kunt verwachten in drie verschillende prijsklassen.
E-bikes op instapniveau
Deze categorie begint rond de 2000 euro (uiteraard hebben we het hier altijd over de adviesprijs). Hier vind je vooral stadsfietsen of fitnessfietsen die zijn voorzien van een matig krachtige e-bike motor (zoals een Bosch Active Line motor of een Shimano E5000). Andere soorten fietsen zoals mountainbikes zijn iets duurder vanwege hogere materiaaleisen. Echte specialisten als bakfietsen vind je in deze prijscategorie niet.
De accu's van deze fietsen kunnen zelden meer dan 500 wattuur bevatten. Als het om versnellingen gaat, kun je een solide instapversnelling verwachten, dat wil zeggen een naafversnelling of derailleurversnelling met negen tot tien versnellingen. Als er een verende voorvork gemonteerd is, dan is het een goedkoop model met slechts beperkte instelmogelijkheden.
Nog even iets over de zogenaamde koopjes op e-bikes: Natuurlijk kun je ook goedkopere e-bikes krijgen voor minder dan 2000 euro, vaak in bouwmarkten of als promotieartikelen bij discount-supermarkten. De goedkopere prijzen gaan echter vrijwel altijd gepaard met onvoldoende uitrusting, zoals zwakke remmen. Bovendien zorgen deze wielen later vaak voor problemen. Als er bijvoorbeeld geen merkmotor op de fiets is geïnstalleerd, zal het moeilijk of onmogelijk zijn om de motor te laten onderhouden of repareren. Op korte termijn kan het verleidelijk zijn om een paar honderd euro te besparen op je aankoop. Op de middellange en lange termijn is het echter zinvoller en bespaart u aanzienlijk meer geld om een goedkoop merkproduct aan te schaffen dat solide componenten heeft, langer meegaat en gerepareerd kan worden.
De middenklasse van e-bikes
De middenklasse e-bikes begint rond de 3000 euro . Volledig geveerde e-mountainbikes zijn iets duurder vanwege hun complexere frame en bijzonder belaste onderdelen; je zou er ongeveer 1000 euro meer voor moeten plannen. Wat ze gemeen hebben zijn krachtigere motoren, zoals de Bosch Performance CX of een Shimano EP600. Hoe meer geld je uitgeeft, hoe groter de batterijen zullen zijn. In de hogere middenklasse is 750 wattuur niet ongewoon.
Al deze fietsen zijn uitgerust met solide, zorgeloze componenten. Hydraulische schijfremmen zijn standaard. De versnellingen, meestal met tien tot twaalf versnellingen, zijn vaak een robuust mountainbikemodel. Deze circuits combineren een grote bandbreedte met een hoge betrouwbaarheid. Wat op stenige bergpaden werkt, kan in de stad niet verstoord worden door kasseien.
In principe kun je met een van deze fietsen vrijwel elke tocht maken. Bij hen krijg je veel fiets voor je geld.
High-end e-bikes en specialisten
Vanaf zo’n 5000 euro vind je gespecialiseerde e-bikes zoals e-mountainbikes, e-racefietsen en bakfietsen. In deze klasse vind je de meest bijzondere en dus duurste aandrijvingen: MTB-motoren met hoog koppel, bijzonder krachtige modellen voor bakfietsen of vlieggewichten voor e-racefietsen en lichte e-bikes.
Bij alle typen e-bikes neemt de accucapaciteit echter niet toe met de prijs van de fiets. Terwijl de topmodellen van bijvoorbeeld e-trekkingfietsen of e-bakfietsen de maximale accucapaciteit benutten, vind je bij e-racefietsen en lichte e-MTB's alleen kleinere accu's met 250 tot 300 wattuur. Meer is hier niet altijd beter. Ook op het gebied van aanbouwonderdelen hebben deze modellen veel te bieden. Hier vindt u technische delicatessen zoals automatische naafversnellingen of hoogwaardige MTB-aandrijvingen met radioschakeling. Ook zijn er innovaties zoals remmen voorzien van ABS.
De aanschafprijs van deze fietsen is relatief hoog, maar ze bieden ook veel comfort, een ongekende integratie en fietsen op maat voor specifieke taken. Het is ook de moeite waard om wat dieper in je zakken te graven.
Gebruikskosten voor uw e-bike
De aanschafprijs is veruit de grootste kostenfactor voor een e-bike. Daarnaast zijn er uiteraard doorlopende kosten voor het opladen van de accu, inspecties en slijtagedelen.
Dit kost je één acculading voor een e-bike
De elektriciteitsprijzen zijn de afgelopen jaren gestegen, soms scherp en dramatisch. Maar maak je geen zorgen: de kosten voor het opladen van een e-bike liggen nog steeds in het lage centje. Om te begrijpen wat het opladen van een batterij kost, gaan we uit van de gemiddelde elektriciteitsprijs voor 2022, die in Duitsland 40 cent per kilowattuur bedroeg. Een gemiddelde e-bike accu heeft een capaciteit van 500 wattuur, oftewel een half kilowattuur.
Het opladen van een 500 Wh accu kost je echter ruim 20 cent, aangezien de lader helaas niet verliesvrij werkt. Hoeveel elektriciteit er precies wordt omgezet in warmte en dus verloren gaat, is lastig te zeggen. Schattingen lopen uiteen van 20 tot 50 procent. In het ergste geval kost het volledig opladen van een batterij van 500 Wh je 30 cent, en in het beste geval 24 cent. Met deze acculading kun je tussen de 40 en 120 kilometer afleggen, afhankelijk van je rijstijl en externe omstandigheden.
Berekend over de levensduur van de accu zijn de pure laadkosten één van de kleinere posten in de totale kosten. Conservatief berekend gaat een e-bike accu 500 laadcycli mee voordat de verminderde capaciteit duidelijk merkbaar wordt. Gedurende deze periode betaalt u maximaal 150 euro aan elektriciteitskosten voor het opladen van de accu. Dat is naar schatting 15.000 kilometer, zelfs voor een e-MTB, die vanwege de aard van de grond en de hoogte slechts een paar kilometer per acculading haalt.
Met andere soorten fietsen, zoals trekkingfietsen, die op een betere ondergrond met een paar meter hoogte rijden, is 50.000 kilometer zeker haalbaar. Als de inhoud van uw e-bike na deze ongelofelijke kilometerstand nog steeds goed is, dan is het wellicht de moeite waard om de accu te vervangen. Gebruik in geen geval een product van een derde partij, uitsluitend originele onderdelen van de motorfabrikant. Goedkoop zijn ze met 500 euro niet, maar ze zijn op maat gemaakt voor de laders en rijden in talloze tests. Uw veiligheid is gegarandeerd de extra kosten waard.
E-bike-inspectie - de kosten uitgesplitst
Voor een fiets zonder motor kun je, afhankelijk van de uitrusting, al vanaf 40 euro een jaarlijkse keuring laten uitvoeren in een gespecialiseerde werkplaats. Voor de keuring van uw e-bike betaalt u minimaal hetzelfde bedrag. Juridisch gezien zijn fietsen en e-bikes (althans de elektrische fietsen die snelheden tot 25 km/u ondersteunen) hetzelfde. Waarom kost een keuring van een e-bike in een gespecialiseerde werkplaats zoveel meer dan van een fiets zonder motor? Ter vergelijking: het inspecteren van een e-bike kost meer tijd, meer specialistische kennis en meer speciaal gereedschap. Software-updates, batterij- en motorcontroles en het controleren en elimineren van foutcodes zijn activiteiten die op een fiets zonder motor simpelweg niet voorkomen. Bovendien liggen veel kabels en leidingen bij e-bikes in het frame en zijn ze lastig bereikbaar. Uiteraard kan een werkplaats deze extra inspanning belonen. Hoe u geld kunt besparen op keuringen en wat u zelf kunt doen, vertellen wij u overigens in onze handleiding over e-bike keuring .
De slijtdelen van de e-bike kosten geld
In principe hebben e-bikes vergelijkbare opzetstukken als die op normale fietsen. Sommige van deze onderdelen worden echter bijzonder belast, vooral bij modellen met een krachtige middenmotor zoals de Bosch Performance CX of de Shimano EP801. Elke krachtige versnelling van 85 Newtonmeter wordt via de ketting doorgegeven, waardoor de levensduur aanzienlijk wordt verkort. Een nieuwe ketting kan al na 1000 kilometer nodig zijn en kost vanaf 20 euro. Het laten vervangen in een gespecialiseerde werkplaats kost nog eens ongeveer 20 euro.
Ook de rest van de aandrijving, vooral de cassette, wordt door de grotere kracht aan grotere spanningen blootgesteld. Fietsen met derailleurversnelling zijn hier bijzonder kwetsbaar. Onoplettend schakelen terwijl de motor op vol vermogen draait, kan op de lange termijn erg kostbaar zijn. Ook hier geldt dat als je onzorgvuldig schakelt, vervanging al na minder dan 1.000 kilometer nodig kan zijn. Een nieuwe cassette kost zo'n 30 euro, maar modellen voor high-end circuits kosten enkele honderden euro's. Als u zorgvuldig schakelt en uw ketting vervangt zodra deze versleten is, kunt u geld besparen. Doorrijden met een versleten ketting verhoogt de slijtage van de rest van de aandrijving (kettingbladen en cassette) enorm.
Ook de remblokken van e-bikes worden zwaarder belast. Een redelijk zware fiets die snel accelereert en (bijna) elke berg kan beklimmen, is niet zo eenvoudig te stoppen. Afhankelijk van hoe je remt en de omstandigheden waaronder je rijdt, moet je na een paar honderd kilometer al ruim 40 euro uittrekken voor nieuwe remblokken. Installatie in de werkplaats kost ongeveer hetzelfde.
Kosten voor e-bikeverzekering
Alleen snelle S-Pedelecs zijn in Duitsland verplicht verzekerd. Maar zelfs een e-bike die slechts tot 25 km/u ondersteunt, kost veel geld in de aanschaf. Het is dus geen slecht idee om dit te verzekeren. Helaas zijn inboedelverzekeraars op dit vlak doorgaans slecht gepositioneerd. Als ze fietsen niet vanaf het begin uitsluiten, dekken ze meestal alleen inbraak. Vaak gelden er tal van beperkingen (zoals een nachtclausule die diefstal tussen 22.00 uur en 06.00 uur uitsluit), of is de maximale vergoeding gemaximeerd op bedragen waarvoor je met een beetje geluk alleen een vervangende batterij kunt krijgen.
Met een speciale fietsverzekering ben je veel beter af, omdat deze een breder scala aan schade dekt (zoals bijvoorbeeld diefstal buiten en valschade). Ook kunt u kiezen voor aanvullende fietsspecifieke diensten, zoals pechhulp of een aanvullende dekking voor slijtagekosten.
Voor een e-bike van 2000 euro, vanaf ongeveer 50 euro per jaar, kun je een volledige verzekering afsluiten inclusief diefstalverzekering, pechservice en slijtageonderdelen. Naast de aankoopprijs is bij sommige verzekeringen ook uw woonplaats een factor. Als u in een postcode met veel criminaliteit woont, kan een verzekering aanzienlijk duurder zijn.
De kosten voor het verzekeren van een dure e-bike kunnen bij sommige aanbieders oplopen tot meer dan 500 euro per jaar. Er bestaat echter geen direct verband tussen de baten en de kosten van een verzekering. De goedkoopste polis hangt altijd af van jouw wensen, je fiets en waar je woont. Zorg dus voor een goed overzicht en lees de kleine lettertjes aandachtig voordat u ondertekent. Let vooral op de terugbetaling van de nieuwwaarde bij diefstal.
Kosten voor het leasen van een e-bike
Bij het leasen van een e-bike bespaar je in vrijwel alle gevallen een flink bedrag. Dit wordt mogelijk gemaakt door een fiscale voorkeursbehandeling voor zogenaamde bedrijfsfietsen. Het maakt niet uit of u de fiets daadwerkelijk voor het werk of de weg naar uw werk gebruikt. Bij dit model leaset je werkgever de fiets en laat jij hem gebruiken. Aan het einde van de leaseperiode (meestal drie jaar) kunt u hem retourneren of voor een klein bedrag overnemen.
Hoeveel geld u kunt besparen ten opzichte van direct kopen, hangt af van de leaseaanbieder, uw salaris en uw belastingschijf. Hier vindt u een overzicht van de leasingaanbieders waarmee fahrrad.de samenwerkt en ziet u direct hoe goedkoop uw droomfiets zou zijn.
Promotie bij aankoop van een e-bike
In bepaalde gevallen kan de aanschaf van sommige typen e-bikes door de overheid worden gesubsidieerd. De grootste kansen liggen bij commercieel gebruikte e-cargofietsen, waarvoor zowel een federaal programma bestaat als talloze financieringsbronnen van staten en gemeenten. Ook particulier gebruikte e-bakfietsen worden minder vaak gefinancierd. Je moet er in ieder geval snel bij zijn, want de financiering wordt toegekend op basis van wie het eerst komt, het eerst maalt en is doorgaans snel uitgeput. Als u een van deze felbegeerde subsidies wint, kunt u een subsidie verwachten tot 25 procent van de aankoopprijs, doorgaans maximaal 1.000 euro. Het is het beste om regelmatig na te gaan of uw staat of gemeente nieuwe financiering aanbiedt.
Een e-bike – goedkoper dan je denkt
Zoals u ziet kunt u veel geld besparen op uw e-bike. Als u bij de aanschaf en het regelmatige onderhoud van uw fiets vertrouwt op bewezen merkkwaliteit, kunt u de bedrijfskosten en vooral de reparatietijd minimaliseren. Zo houdt u meer tijd over voor uw tochten en elektrisch ondersteund rijplezier!