Hier in Manitoba is niet veel te zien: ook al is het iets gevarieerder dan in Saskatchewan, het zijn meestal alleen maar velden, boerderijen en beken langs de route. In een klein dorp vlakbij de grens met Saskatchewan vroeg een dame me waarom ik mijn fiets op slot deed - het dorp was tenslotte klein, net als de supermarkt waar ik naartoe wilde. Mijn uitleg was kort: het is een gewoonte geworden - vergelijkbaar naar tandenpoetsen. Je stelt jezelf niet elke avond de vraag: moet ik nu poetsen... of niet?
Maar haar vraag was aanleiding voor dit artikel: Het gaat over veiligheid op fietstochten. Het aspect van de gevaren van wilde dieren heb ik al besproken in een van mijn artikelen. Dit gaat over andere gevaren die je kunt tegenkomen bij het bikepacken. Ik wil echter niet beginnen met het gevaar van diefstal, maar eerder met een vaak over het hoofd gezien gevaar:
De route:
Een gedegen planning speelt hierbij een cruciale rol. Een drukke landweg zonder berm kan snel een risico worden - namelijk als er twee vrachtwagens op elkaar afkomen en je geen ruimte meer kunt vinden op de weg. Tijdens zo'n inhaalmanoeuvre kan de windvlaag die alleen al door een vrachtwagen wordt gegenereerd, voldoende zijn om u van uw fiets te laten vallen. Plan daarom goed en houd uw ogen open. Een achteruitkijkspiegel kan nuttig zijn - of deze nu op het stuur zit of op uw bril. In deze context mag u het gevaar van "overmaatse lading"-transport zeker niet onderschatten - sommige vrachtwagens vervoeren hele huizen, en als u er niet voor geeft. Dan heb je een probleem. Daarom moeten voertuigen voor en na zo’n transport rijden om dit aan te geven – en je zo de tijd te geven om te reageren.
De kleding:
De helm is waarschijnlijk het eerste kledingstuk waar de meeste mensen in dit verband aan denken. Maar de helm komt pas in beeld als het daadwerkelijk te laat is en er een ongeluk gebeurt. Naar mijn mening is het veel belangrijker om het ongeval zelf te voorkomen Omdat ongelukken Omdat er bij tweewielers vaak ongelukken gebeuren omdat de tweewieler simpelweg over het hoofd wordt gezien door de auto- of vrachtwagenchauffeur, is reflecterende en duidelijk zichtbare kleding waarschijnlijk de belangrijkste maatregel ter preventie van ongevallen. Mijn fietstassen worden bespoten met fluorescerende verf op de achterkant en mijn jas is knalrood. Afhankelijk van de situatie heb ik ook reflectoren die ik aan mijn armen of benen vastbind om beter gezien te worden. Uiteraard spelen ook de fietsverlichting hier een belangrijke rol die worden bediend via inductie en USB (powerbank). Er zijn ook 2 lampen met batterijen die ik kan gebruiken in geval van nood. Het achterlicht op batterij is echter gestolen... De effectiviteit van de helm hangt af van de pasvorm zie fietsers met open - of, nog beter, met paardrijhelmen die aan het stuur hangen. Je moet in ieder geval niet de vrome wens hebben om de helm vlak voor je valt op te zetten. De helm moet goed passen, maar mag geen drukplekken achterlaten of hoofdpijn veroorzaken. Een opvallende/heldere verfbeurt zorgt voor extra veiligheid!
Het kasteel:
Nu de fiets op slot doen. Ik heb een cijferslot, dus ik kan geen sleutel kwijtraken, maar op eerdere reizen had ik ook een normaal fietsslot met sleutel. Naar mijn mening is een heel andere factor cruciaal: het uiterlijk van de fiets. Het is een cruciale beslissende factor of de fiets in kwestie een waardevol buititem is. Ik hou van mijn fiets en zorg er heel goed voor. Ik maak de ketting één keer per week schoon en opnieuw geolied, en alle andere onderdelen zijn in goede staat. Hierdoor kan ik immers op mijn fiets vertrouwen; als ik hem schoonmaak, controleer ik ook de pasvorm en staat van de afzonderlijke onderdelen. Maar een sprankelend schone, mooie fiets vergroot ook de kans op diefstal. Ik heb dus de neiging om mijn tassen vies te houden en belaad de fiets graag met supermarkttassen, waardoor het een soort opzettelijk zwerverimago wordt. Hopelijk zal niemand vermoeden dat er een drone van $ 1.000 onder de oude plastic zak van Walmart zit. Als ik boodschappen wil doen in de supermarkt, neem ik altijd de stuurtas mee. Het bevat een paspoort, creditcard en andere belangrijke documenten - evenals een harde schijf met mijn verzamelde opnames. Mijn camera wordt ook zelden gezien - ik zorg ervoor dat ik hem verberg, vooral als ik steden binnenrijd. Als het er alleen maar uitziet als een fietser die zijn wasgoed in plastic zakken laadt, zou niemand eraan denken om te kijken. Natuurlijk zijn er ook zogenaamde 'reiskluizen' - ze beloven een veilige opslag van belangrijke voorwerpen en documenten. Maar zo’n onderdeel is gemakkelijk vanaf een afstand te ontdekken. Mijn tip is om dit soort tassen alleen te gebruiken in combinatie met een onopvallende hoes. Anders trekt de verpakking de aandacht van mensen die je liever niet leert kennen. Als ik nu een winkel binnen wil, zet ik mijn fiets altijd voor het raam, zodat ik hem van binnenuit kan zien. Ook al staat er op een paar meter afstand een fietsenrek, ik neem geen enkel risico. In steden zoek ik meestal vooraf naar plekken waar ik mijn fiets kan parkeren als ik de stad bezoek. Fietsenwinkels of mensen die ik via Warmshowers.org heb gevonden, zijn een grote hulp geweest.
De kerels:
Last but not least een belangrijk onderwerp dat je liever buiten beschouwing laat: het gaat over fysiek gevaar van andere mensen. Natuurlijk heb ik een paar fysieke voordelen aan mijn kant: ik ben lang en mannelijk, en geen van beide maakt mij noodzakelijkerwijs het perfecte slachtoffer. Maar voor mij kan het af en toe ook gevaarlijk zijn. Ik heb enige ervaring met zelfverdediging en afhankelijk van het gebied waar je naartoe reist, raad ik het ook aan andere fietsers aan. Niet alleen hoe je je moet gedragen tijdens een gevecht; ook veel de-escalatietechnieken kunnen worden geleerd en getraind. Het helpt om vooraf informatie te krijgen bij het plannen van uw route en om gevaarlijke gebieden en delen van de stad te vermijden. En als er uiteindelijk niets waardevols op de fiets te zien is, wordt het risico nog verder verkleind. Bij het slapen in een tent kan het helpen om een touwtje met belletje om de tent te spannen. Als er een persoon (of zelfs een beer) komt, struikelt hij waarschijnlijk - als hij het goed doet - over het touw en klinkt er een waarschuwingssignaal - voldoende tijd om de berenspray te pakken... Het doel van dit artikel is geenszins om angst inboezemen. Het gaat meer om het zich bewust zijn van de bestaande gevaren; dit is de enige manier om ze op een verstandige manier tegen te gaan. De veiligste optie is vanaf het begin al duidelijk: thuisblijven is in ieder geval saaier dan alles wat je op straat te wachten staat! Leo wenst je een veilige reis