Bikester is terug! Net op tijd voor het seizoen biedt Bikester opnieuw alles wat met fietsen te maken heeft

Gratis retourneren

Interview met Benno Koch

fahrrad.de |

fahrrad.de: Met uw jarenlange ervaring in het dagelijkse stadsfietsen geeft u publiekelijk de mening van veel dagelijkse fietsers weer. Wat zijn volgens jou momenteel de grootste zwakke punten van de fietsmobiliteit in steden? Benno: Alle normen die we kennen uit de normale verkeersplanning voor auto of openbaar vervoer gelden maar in zeer beperkte mate voor het fietsverkeer. Er bestaat geen automatische landelijke verkeerstelling voor het fietsverkeer. In het geval van het autoverkeer vormen verkeerstellingen bijvoorbeeld de basis voor verkeersvoorspellingen en de roep om meer wegen en geld. In de praktijk bestaan ​​er geen structurele en verkeersrechtelijke normen voor het fietsverkeer – ook al is dit in theorie verbeterd. Asfalt van goede kwaliteit is nog steeds geen vanzelfsprekendheid voor fietspaden, vooral niet binnen steden. Ook de continuïteit en structurele inrichting van fietspaden is avontuurlijk. Daarentegen vindt er een enorme coördinatie plaats met de fiets: in Berlijn zou het aandeel fietsen zijn verdrievoudigd van 6 procent begin jaren negentig tot 18 procent nu.

fahrrad.de: Wat zijn volgens jou de belangrijkste maatregelen om het fietsverkeer te bevorderen? Benno: De rechtsgrondslag moet veranderd en aangepast worden. De eerste prioriteit voor mij is de wijziging van het verkeersreglement (StVO), zodat automobilisten fietsers kunnen inhalen. De rechtbanken bepalen al duidelijk dat fietsers moeten worden ingehaald met een minimale zijdelingse afstand van 1,5 meter. Daarnaast is er een fietspad van 1,0 meter en een veiligheidsafstand van 0,8 meter tot geparkeerde auto’s. Dat is in totaal 3,3 meter – je moet dus altijd inhalen op de tweede rijstrook of op de tegenligger. Het is eigenlijk heel eenvoudig: helaas doen maar te weinig chauffeurs het. En het staat niet specifiek vermeld in de StVO. Het gevolg is dat veel fietsers totaal bang zijn om de gewone weg te gebruiken en op het trottoir worden gedwongen om voetgangers te hinderen en bij het volgende kruispunt regelmatig worden vergeten door auto's en vrachtwagens die rechtsaf slaan in de dode hoek die eigenlijk niet meer bestaat. Als de regeling inzake inhalen duidelijk in de StVO zou worden vastgelegd, zou er niet alleen meer duidelijkheid zijn, maar zou ook 90 procent van alle oorzaken van fietsongevallen worden geëlimineerd. En uiteraard moet er bij elke planning automatisch rekening gehouden worden met het fietsverkeer. Om ervoor te zorgen dat er geen excuses meer zijn als het om geld gaat, moet 5 procent van de investeringssommen in alle transportprojecten naar de fiets gaan. Ter herinnering: in Berlijn is het fietsverkeer goed voor 18 procent, en landelijk gemiddeld 10 procent. Twee huidige grote investeringen in Berlijn kosten in totaal ongeveer 1 miljard euro: ongeveer twee kilometer van de uitbreiding van de stadssnelweg A100 tot aan Treptower Park en ongeveer twee kilometer van de metrolijn U5 tot aan de Brandenburger Tor. Vijf procent van de totale investering zou 50 miljoen euro betekenen voor het fietsverkeer. Ter vergelijking: in 2014 investeerde Berlijn slechts 4 miljoen euro in fietsen – de helft minder dan aangekondigd.

fahrrad.de: Je hoort nu vaak over fietsvriendelijke bedrijven. Wat denk je dat fietsvriendelijke bedrijven doen? Benno: Het begint allemaal met het feit dat het sociaal aanvaardbaar is om met de fiets naar je werk te gaan. Dus als de baas zelf fietst en dit af en toe gecommuniceerd wordt, is dit van onschatbare waarde. En dan zijn er nog een hele reeks zachte en harde factoren: douches, kleedruimtes en beveiligde, overdekte fietsenstallingen op het bedrijfsterrein maken de beslissing om een ​​fiets te gebruiken makkelijker. Goede bedrijven bieden tijdens de lunchpauze ook kleine workshops aan over allerlei fietsonderwerpen en starten bijvoorbeeld gewoon het zomerfestival op de fiets. Voor wie bijzonder geïnteresseerd is, kan het geheel naar wens worden uitgebreid met wekelijkse fietstochten, waarbij je de structuur van de stad vanuit fietsperspectief leert kennen, of zelfs een stevige managerstraining. Ik doe dit al jaren bij hele grote bedrijven. Je zou niet geloven hoe gemakkelijk de fietswereld ineens kan worden.

fahrrad.de: Zou je zeggen dat er in Duitsland veel fietsvriendelijke bedrijven zijn? Benno: Absoluut te weinig. Er zijn eigenlijk verrassend positieve voorbeelden. Maar afgaande op de reguliere trainingen voor alles wat mogelijk is, speelt de fiets nauwelijks een rol in het denken van bedrijven. Dit is interessant omdat fietsen niet alleen de problemen van gebrek aan lichaamsbeweging en gezondheid oplost. Ook de communicatie tijdens een korte fietstocht opent onverwachte werelden en laagdrempelige contactmogelijkheden die in de vergaderruimte doorgaans uitgesloten zijn.

fahrrad.de: Als je momenteel naar de fietsscene luistert, lijken elektrische fietsen een essentieel onderdeel van de toekomst van de fietsmobiliteit. Hoe zie jij de toekomst van e-bikes? Benno: De e-bike spreekt voor zich en is een succesverhaal dat ik jaren geleden niet voor mogelijk had gehouden. Omdat er vrijwel geen overheidssteun is voor elektrische fietsen, gaan we snel richting de grens van 2 miljoen. Even een herinnering: met miljarden aan financiering moet het aantal van één miljoen elektrische auto’s in 2020 worden bereikt – in werkelijkheid is daar tot nu toe niets of helemaal niets van te merken. Wat ik graag zou zien is dat de communicatie eerlijker zou zijn. Dus als een e-bike wordt gebruikt bij tegenwind, op heuvelachtig terrein, bij minder dan 20 graden, uiteraard met bagage en de berijder heeft vaak overgewicht, dan is de actieradius misschien wel de helft van de geadverteerde theoretische maximale afstand. Voor de stad is 50 kilometer ruim voldoende. Maar als ik 100 kilometer ga fietsen en na kilometer 50 voortdurend bang ben dat het sap opraakt, dan krijg ik alleen maar stress en een slecht humeur. Het hoeft niet zo te zijn. Voor het overige vertrouw ik erop dat grote marktspelers als Bosch met meer professionaliteit ons veel plezier in de e-bike-sector zullen brengen. En dan kun je vrijwel elke autorit in de stad vervangen door een e-bike. Sterker nog, het werkt vandaag al.

fahrrad.de: Wat zijn volgens jou de beste argumenten om een ​​fiets te nemen in plaats van een auto? Benno: Het leuke is dat we een massale overstap zien naar fietsen zonder enig verbod. Wat nog verbazingwekkender is, is dat er al zoveel jaren zo’n enorme groei is in de verkoop en het gebruik van fietsen. De fiets komt niet op passende wijze voor in het verkeersnieuws, noch in de 'mobiliteit'-katernen van de kranten, en zeker niet op televisie of radio. Dus als naast het vervoermiddel in het dagelijks leven de sportuitrusting van de fiets met 25 miljoen actieve mensen op de eerste plaats staat in de vrije tijd, ver vóór hardlopen, voetbal of zelfs skiën, dan vraag ik mij af waar de rechtvaardigheid in de media berichtgeving feitelijk liegt? Wat echt goed lijkt te werken met fietsen zijn persoonlijke ervaringen en persoonlijke aanbevelingen. Iedereen die ooit in het toerisme een van de nieuwe langeafstandsfietsroutes heeft uitgeprobeerd of gewoon de onverwachte contactmogelijkheden tijdens fietstochten heeft ervaren, kan snel verslaafd raken. Ik vergelijk het graag met de kater na het gebruik van legale drugs, bijvoorbeeld op een feestje. Bij dat laatste is alcohol zeker leuk, maar de volgende dag is verloren. Tijdens het fietsen kan het soms een uitdaging zijn om je prestatiegrenzen steeds verder te verleggen. En als je de dag na je fietstocht uitgerust weer op kantoor komt, kent het goede gevoel en je persoonlijke fitheid vaak geen grenzen. De lichaamseigen medicijnen maken dit mogelijk. En het is een prettige duuroefening die iedereen kan doen en die veel beter in het dagelijks leven kan worden geïntegreerd dan welke sportschool dan ook. Met de fiets bespaar je niet alleen files in vergelijking met de auto en ben je vaak minstens zo snel, maar krijg je ook elke dag een minimum aan gezonde beweging, zonder extra kosten en zonder tijdverlies.

fahrrad.de: Je hebt al veel fietstochten gemaakt, is er een fietsroute die je bijzonder zou aanbevelen? Benno: Altijd die voor je eigen deur. Ik woon pal aan de rand van de stad en mijn “park” is desnoods 50 kilometer lang fietsen tussen de velden. Snel als avondrondje in twee of drie uur. De Barnim Feldmark maakt het mogelijk. Een echte insidertip is natuurlijk Polen. Vreemd genoeg wordt het land als reisbestemming compleet onderschat. Er zijn reisbloggers die overal zijn geweest, behalve Polen. Ik ben gefascineerd door dit enorme land met zijn ongelooflijke gastvrijheid. Je staat dus in de middle of nowhere, mensen spreken geen Duits of Engels, mijn Pools is ook niet altijd overtuigend - en mensen helpen elkaar. Liften is geen enkel probleem. Ook niet met de reddingskruiser als je een rivier moet oversteken zonder brug of veerboot. Er zijn ook de oude kastelen, paleizen en forten. En echt goede, frisse, moderne Poolse keuken. Ach ja: er zijn natuurlijk geen ontwikkelde langeafstandsfietspaden in Polen. Ook al zijn er nu een aantal hele goede secties. Het is de vreugde van ontdekking. Bijvoorbeeld langs de rivieren de Oder, Warthe en Vistula. Naar mijn mening loopt het beste fietspad in Polen op dit moment langs de dijk van de oude Kolberg-spoorweg, iets ten zuiden van de Oostzeekust. Drie meter breed en ongeveer 60 kilometer lang geasfalteerd. Een absolute insidertip.

fahrrad.de: Als je één wens had, wat zou je dan wensen? Benno: Dat we in deze stad Berlijn en in dit land echt de handen ineenslaan en de fietspromotie buiten de populaire zondagstoespraken op een onweerlegbare, kwalitatief en kwantitatief serieuze en gelijkwaardige basis zetten.


Over fahrrad.de

Bij fahrrad.de kunt u eenvoudig en gemakkelijk vanuit huis bestellen. Als online speciaalzaak bieden wij een grote keuze aan fietsen, racefietsen, mountainbikes en fietsaccessoires. Als klant van ons kunt u 24 uur per dag bestellen en uw goederen direct op het gewenste adres ontvangen. Ons grote assortiment biedt u de ideale keuze zodat u precies de juiste onderdelen voor uw fiets kunt vinden. U profiteert van ons grote assortiment, dat wordt samengesteld door ons team met fietservaring. Ook in onze winkel vindt u de juiste e-bike. Voor de verzorging en het onderhoud van de wielen zijn er uiteraard verschillende verzorgingssets en passend gereedschap verkrijgbaar. Uit onderzoek blijkt herhaaldelijk hoe belangrijk een helm is in gevaarlijke situaties. De helmen in ons assortiment zijn niet alleen veilig, maar ook stijlvol en kunnen een echte eyecatcher zijn.

Over Benno Koch

Benno Koch is een fietsexpert uit Berlijn. Hij zet zich actief in voor de stedelijke fietssamenleving en de promotie van fietsen. Ook doet hij verslag van de mooiste fietstochten en fietspaden die in Duitsland en andere landen te vinden zijn. Hij raadt vooral aan om een ​​fietstocht door Polen te maken. Benno Koch houdt daarnaast seminars voor geïnteresseerde bedrijven over het onderwerp fietsvriendelijke bedrijven en geeft tips over wat het bedrijf voor fietsende collega’s kan betekenen en welke voordelen fietsen voor het bedrijf heeft.

Informatie over de fiets

Bent u op zoek naar informatie over fietsen? Wij bieden u specialistische kennis over vele onderwerpen. Ben jij een fan van cijfers? Dan bent u wellicht geïnteresseerd in onze fietsstudie. Wilt u als hondenliefhebber weten hoe u uw hond mee kunt nemen op uw volgende fietstocht? Dan bent u wellicht geïnteresseerd in onze tips voor fietsen met uw hond. Met onze nieuwsbrief blijft u altijd op de hoogte van de belangrijkste onderwerpen en laatste trends. Ook via de nieuwsbrief ontvangt u de beste aanbiedingen. De laatste trends op het gebied van fietskleding en de nieuwste fietsonderhoudstools vind je hier.

Vorige Volgende