Bikester is terug! Net op tijd voor het seizoen biedt Bikester opnieuw alles wat met fietsen te maken heeft

Gratis retourneren

REPARATIE EN RESERVEONDERDELEN VOOR BIKEPACKING

fahrrad.de |

Mijn fietskeuze voor mijn tocht van Anchorage naar New York zal sommige mensen misschien verrassen. Mijn carbon racefiets is immers meer gebouwd voor wedstrijden dan om met zware belading op tournee te gaan. Het monteren van een bagagerek is lastig en de maximale belasting voor sommige onderdelen bedraagt ​​110 kg systeemgewicht – met weinig bagage bereik je snel de limiet. Waarom ik toch voor een racefiets heb gekozen, lees je in mijn artikel: Een fiets kiezen . Kortom: ik geniet gewoon meer van deze fiets, maar een verstandige keuze is het allerminst. Dit komt niet alleen omdat ik de afzonderlijke onderdelen van de fiets tot het uiterste drijf, maar ook omdat reserveonderdelen voor mijn fiets vrij moeilijk verkrijgbaar zijn.


Mijn eerste triomf, het overschrijden van de 1.000 km-grens, werd al na een paar kilometer ontsierd: twee spaken waren gebroken. Dit was de eerste keer dat ik ooit spaken heb gebroken - en tot nu toe heb ik minstens 10.000 km op wielen afgelegd. Toch was ik niet echt verrast dat er een spaak zou breken omdat veel fietsexperts hadden voorspeld dat de belasting te groot zou zijn als er 20 kilo op de bagagedrager zou worden vastgebonden. Daarom had ik de vooruitziende blik om reservespaken mee te nemen. Echter slechts 2 voor de voorkant en 2 voor de achterkant.

Sommige mensen denken misschien: geen probleem, ga naar de volgende stad en zoek gewoon een vervanger. Helaas is het niet zo eenvoudig. Het eerste probleem is dat er hier nauwelijks steden zijn; Hier rijden mensen graag 1.000 km door dorpen met minder dan 400 inwoners. Er is daar geen fietsenwinkel en dus ook geen spaken. Maar dat is in mijn geval niet het enige probleem: ik heb speciale spaken nodig, zogenaamde "straightpull" spaken. Bij dit type spaak is de kop niet 90 graden gebogen, maar is de spaak volledig recht. Er zijn maar heel weinig fabrikanten die dit gebruiken, dus ik had geluk toen ik er een vond in Whitehorse, een stad met 25.000 inwoners in Canada. De fietsenwinkel had echter maar precies één spaak. Er kan dus niet veel misgaan nu.

Reserveonderdelen voor fietsen

Wanneer u een fiets kiest voor een toertocht, moet u eerst overwegen hoe de situatie met reserveonderdelen in het reisgebied is. Als u door Midden- of West-Europa rijdt, vindt u snel wat u zoekt, ook als u op zoek bent naar specifiekere onderdelen. In geval van nood kunt u deze ook op tournee via internet bestellen - bezorging binnen Europa kan doorgaans 2 dagen duren. In andere delen van de wereld ziet het er echter snel krap uit.

Fietsenwinkel in Whitehorse Canada - Bikepacking Canada

Foto: Leonard Schlüren

Daarom moet u bij het kiezen van onderdelen en componenten voor de fiets vertrouwen op algemeen verkrijgbare onderdelen. Gebruikelijke derailleurversnellingen of robuuste Rohloff-naaf, "normale" remmen met bowdenkabels in plaats van hydraulische en schijfremmen. Beide wielen moeten snelsluitingen hebben en alle schroeven moeten van hetzelfde systeem zijn (geen mix van metrisch/imperiaal). Als het om de bandbreedte gaat, moet er voor een standaardmodel worden gekozen; racefietsen en vervangingsbanden voor fatbikes zijn meer gespecialiseerde gebieden en zijn op veel plaatsen schaars. Als je voor het frame staal gebruikt in plaats van aluminium of carbon, heb je een grotere kans dat het onderweg gerepareerd kan worden. Koolstof is na een pauze nutteloos, staal kan onder bepaalde omstandigheden nog wel gelast worden. Als het om spaken gaat, ben je beter af met standaard modellen dan met straight-pull spaken of wielen zonder vervangbare spaken.

Bij de keuze van de onderdelen moet tot in het kleinste detail rekening worden gehouden; indien mogelijk moeten veel identieke schroeven worden gebruikt om de zaken te vereenvoudigen.

Als u echter, net als ik, graag extravagant reist, moet u uw eigen reserveonderdeleninventaris en een noodplan gereed hebben. In mijn geval betekent dit wat de vervoerde reserveonderdelen betreft:

    • 2x2 reservespaken - helaas niet genoeg. De volgende keer zou ik 2x6 meenemen omdat de spaken erg licht zijn en niet veel ruimte in beslag nemen
    • 1 Bowdenkabel achterrem - kan worden ingekort en vervolgens aan de voorzijde worden gebruikt
    • 1 lange bowdenkabelversteller - te gebruiken voor beide schakelarmen
    • 2 kettingsloten
    • 2 vervangende remblokken met schroeven
    • 2 reserve slangen
    • 1 reservewiel (vouwband)
    • 1 reparatieset
    • 1x M4 (x ca. 20) vervangingsschroef met moer, voor het bagagerek - (helaas ben ik deze al kwijt.)
    • 4 verschillende kabelbinders voor universeel gebruik tijdens reparaties (elk 10 stuks)
    • Gaffa Tape (structurele plakband): Een alleskunner voor reparaties
    • Geen echt reserveonderdeel: scheermesolie als universele olie voor kettingen, tandwielen etc.

Welk gereedschap neem ik mee?

Wat het gereedschap betreft, heb ik minimale uitrusting:

  • 1 minitool met kettingschakelscheider, alle inbussleutels die ik nodig heb, een spaakspanner en een kruiskop- en sleufschroevendraaier, evenals een aluminium tong als bandenlichter
  • 1 universeel gereedschap "Leatherman" met tang, mes, schaar en zaag
  • 1 sleutel, 15mm, om de pedalen los te kunnen maken - alternatief is een inbussleutel vaak mogelijk

Over het algemeen zou u elke schroef en moer van het wiel met het gereedschap moeten kunnen losdraaien - alleen dan bent u goed uitgerust. Passend fietsminigereedschap vindt u hier.

Natuurlijk heeft deze uitrusting zijn beperkingen, maar je bent voorbereid op de gebruikelijke en veel van de meer ongebruikelijke storingen tijdens de tour. Als dat nog niet genoeg is, helpen vaardigheid en vindingrijkheid vaak. Met tentsteunen, tape, bowdenkabels en kabelbinders kun je veel zaken tijdelijk repareren, ook de gevreesde framebreuk bij carbonfietsen. Geen oplossingen die eeuwig meegaan, maar constructies die je terugbrengen naar de bewoonde wereld.


Hoe kom ik onderweg aan onderdelen?

De plaatselijke fietsenwinkels zijn uiteraard meestal de eerste keuze, omdat u uw onderdelen zonder wachten kunt krijgen. Maar ook diverse online shops worden steeds vaker een alternatief voor het op tournee krijgen van reserveonderdelen. Als u met de tijdelijke reparatie nog een paar dagen kunt overleven, is het vaak het gemakkelijkst om vervangende onderdelen te laten bezorgen in een hotel of andere overnachtingsbestemming. Je weet zeker dat je de juiste onderdelen krijgt en je hoeft je geen zorgen te maken of de fietsenwinkel wel het juiste assortiment heeft.

TERUG NAAR OVERZICHTPAGINA

Vorige Volgende