Mijn keuze voor de fiets die ik koos voor mijn tocht van Anchorage naar New York zal voor sommigen een verrassing zijn. Mijn carbon racefiets is immers meer gebouwd voor wedstrijden dan voor toertochten met zware bepakking. Het monteren van een bagagedrager is lastig en de maximale belasting voor sommige onderdelen bedraagt 110 kg systeemgewicht. Met weinig bagage bereik je dus al snel je limiet. Waarom ik toch voor de racefiets heb gekozen, lees je in mijn artikel: Een fiets kiezen . Kortom: ik vind deze fiets gewoon leuker, maar een verstandige keuze is het zeker niet. Dat komt niet alleen doordat ik de afzonderlijke onderdelen van mijn fiets tot het uiterste drijf, maar ook doordat reserveonderdelen voor mijn fiets moeilijk te verkrijgen zijn.
Mijn eerste triomf, het overschrijden van de 1.000 km-grens, werd al na een paar kilometer tenietgedaan: twee van mijn spaken braken. Dit was de eerste keer dat ik spaken brak. Ik heb er inmiddels al minstens 10.000 km mee gereden. Dat er een spaak zou breken, verbaasde mij echter niet echt, want veel fietsexperts hadden al voorspeld dat de belasting te groot zou zijn als er 20 kilo op de bagagedrager zou worden vastgemaakt. Daarom had ik vooruitziend alvast reserve spaken meegenomen. Echter, slechts 2 voor de voor- en achterkant.
Sommige mensen denken misschien: geen probleem, ga gewoon naar de volgende stad en haal daar een vervanger. Helaas is het niet zo eenvoudig. Het eerste probleem is dat er hier nauwelijks steden zijn; De mensen hier rijden graag 1.000 km door dorpen met minder dan 400 inwoners. Er is daar geen fietsenwinkel en dus ook geen spaken. Maar dat is niet het enige probleem in mijn geval: ik heb speciale spaken nodig, de zogenaamde "straightpull" spaken. Bij dit type spaak is de kop niet 90 graden gebogen; de spaak is volledig recht. Er zijn maar weinig fabrikanten die dit gebruiken, dus ik had geluk toen ik het vond in Whitehorse, een stad met 25.000 inwoners in Canada. De fietsenwinkel had echter maar één spaak. Er kan nu dus niet veel meer misgaan.
Reserveonderdelen voor fietsen
Bij het kiezen van een fiets voor een tour, moet u eerst rekening houden met de beschikbaarheid van reserveonderdelen in het gebied waar u doorheen reist. Als u door Centraal- of West-Europa rijdt, vindt u snel wat u zoekt, zelfs als u op zoek bent naar meer specifieke onderdelen. In noodgevallen kunt u deze ook online bestellen terwijl u op tournee bent. Binnen Europa kan de levering doorgaans binnen 2 dagen plaatsvinden. In andere delen van de wereld lijkt de situatie echter snel nijpend te worden.
Foto: Leonard Schlüren
Daarom is het belangrijk dat u bij de keuze van onderdelen en componenten voor uw fiets let op onderdelen die algemeen verkrijgbaar zijn. Standaard derailleurversnellingen of robuuste Rohloff-naaf, "normale" remmen met Bowdenkabels in plaats van hydraulische en schijfremmen. Beide wielen moeten snelspanners hebben en alle bouten moeten van hetzelfde systeem zijn (geen mix van metrisch/imperiaal). Als het om de breedte van de band gaat, kunt u het beste kiezen voor een standaardmodel. Vervangende banden voor racefietsen en fatbikes zijn meer een specialistisch gebied en zijn op veel plaatsen schaars. Als u staal gebruikt in plaats van aluminium of carbon voor het frame, is de kans groter dat u het onderweg kunt repareren. Koolstof is na breuk nutteloos, staal kan onder bepaalde omstandigheden nog wel gelast worden. Wat betreft spaken kunt u beter de standaardmodellen gebruiken dan rechte spaken of wielen zonder vervangbare spaken.
De keuze van de onderdelen moet tot in het kleinste detail worden overwogen; Indien mogelijk, moeten er meerdere identieke schroeven gebruikt worden om het eenvoudiger te maken.
Als u echter, net als ik, graag extravagant reist, is het verstandig om een eigen inventaris van reserveonderdelen en een noodplan bij de hand te hebben. In mijn geval betekent dit de reserveonderdelen die ik bij me heb:
- 2x2 reserve spaken - helaas niet genoeg. De volgende keer zou ik 2x6 meenemen, omdat de spaken erg licht zijn en nauwelijks ruimte innemen
- 1 Bowdenkabel achterrem - kan worden ingekort en dan aan de voorzijde worden gebruikt
- 1 Bowdenkabel schakeling lang - kan voor beide schakelarmen worden gebruikt
- 2 kettingsloten
- 2 vervangende remblokken met schroeven
- 2 reserve slangen
- 1 reserveband (vouwband)
- 1 reparatieset
- 1x M4 (x ca. 20) vervangende schroef met moer, voor de bagagedrager - (helaas ben ik deze al kwijt.)
- 4 verschillende kabelbinders voor universeel gebruik tijdens reparaties (elk 10 stuks)
- Gaffa Tape (structurele kleefband): Een alleskunner voor reparaties
- Eigenlijk geen reserveonderdeel: scheerolie als universele olie voor kettingen, tandwielen, etc.
Welke gereedschappen moet ik meenemen?
Wat betreft gereedschap heb ik een minimale set gereedschappen:
- 1 minitool met kettingschakelbreker, alle benodigde zeskantsleutels, spaaksleutel, kruiskop- en platte schroevendraaiers en een aluminium tong als bandenlichter
- 1 universeel gereedschap "Leatherman" met tang, mes, schaar en zaag
- 1 sleutel, 15mm, om de pedalen los te maken - alternatief is vaak een zeskantsleutel mogelijk
Over het algemeen geldt dat u met het gereedschap alle schroeven en moeren op het wiel los kunt draaien. Alleen dan bent u goed toegerust. Hier vindt u geschikte fietsminigereedschappen .
Deze uitrusting heeft uiteraard zijn beperkingen, maar is voldoende om u voor te bereiden op de gebruikelijke en veel van de meer ongebruikelijke pechgevallen tijdens de tour. En als dat nog niet genoeg is, helpen vaardigheid en vindingrijkheid vaak ook. Met tentstokken, tape, Bowdenkabels en kabelbinders kun je veel zaken tijdelijk repareren, waaronder de gevreesde framebreuk die bij carbonfietsen kan optreden. Geen oplossingen voor de eeuwigheid, maar constructies die je terugbrengen naar de bewoonde wereld.
Hoe krijg ik onderweg onderdelen?
Uiteraard zijn lokale fietsenwinkels meestal de beste keuze, omdat u daar uw onderdelen kunt krijgen zonder te hoeven wachten. Maar ook diverse online winkels worden steeds vaker een alternatief om onderweg reserveonderdelen te kopen. Als u met de tijdelijke reparatie nog een paar dagen kunt overbruggen, is het vaak het makkelijkst om de vervangende onderdelen bij een hotel of een andere overnachtingslocatie te laten bezorgen. U weet zeker dat u de juiste onderdelen krijgt en hoeft zich geen zorgen te maken of de fietsenwinkel wel de juiste selectie heeft.