Interview met Jan Bartels van ADFC NRW

fahrrad.de |

We stelden de ADFC NRW een paar vragen over hun blog en algemene vragen over fietsbeleid. De ADFC NRW behaalde de eerste plaats in onze selectie van de populairste fietsblogs onder de categorie fietsbeleid. De vragen werden beantwoord door Jan Bartels, lid van het staatsbestuur van de ADFC NRW. Bedankt voor de tijd en de antwoorden.

fahrrad.de: Stel uzelf en uw rol bij ADFC NRW kort voor. Antwoord De heer Bartels: Sinds 2008 ben ik verantwoordelijk voor internetonderwerpen in het staatsbestuur van de Algemene Duitse Fietsclub (ADFC) Noordrijn-Westfalen. We voorzien onze actieve leden in bijna 40 districtsverenigingen in het hele land van gecentraliseerde internetdiensten zoals als: B. er is een redactiesysteem voor websites of de ADFC-blog beschikbaar.

fahrrad.de: Fiets je zelf veel? Antwoord de heer Bartels: Ik reis elke dag met de fiets naar kantoor en leg zo'n 8.000 km per jaar af. Ik vind deze fysieke activiteit een prettige balans met het zitten aan een bureau.

fahrrad.de: Welke onderwerpen spelen de hoofdrol in uw blog? Antwoord Dhr. Bartels: Onze auteurs rapporteren over de onderwerpen die hen nauw aan het hart liggen en waar ze momenteel lokaal aan werken. We zijn niet specifiek qua onderwerpen, maar de afgelopen jaren hebben onderwerpen op het gebied van transportbeleid - vooral met een lokale connectie - dat wel gedaan zeker de overhand gekregen.

fahrrad.de: Hoe wordt besloten over de onderwerpen waarover u rapporteert? Antwoord Dhr. Bartels: De onderwerpen worden bepaald door onze actieve leden die als auteurs op de blog schrijven. Als regionale vereniging bemoeien wij ons niet met de inhoud.

fahrrad.de: Wat zijn volgens jou de grootste problemen in steden voor fietsers? Antwoord de heer Bartels: Fietsers, voetgangers en autoverkeer moeten de beperkte beschikbare ruimte delen. De afgelopen decennia heeft de planning absolute prioriteit gegeven aan vooral het autoverkeer, wat onvermijdelijk ten koste ging van voetgangers en fietsers. Door de toenemende verkeersdruk bereikt zelfs het autoverkeer nu zijn capaciteitslimieten. Deze problemen kunnen alleen worden opgelost door een algemene verschuiving in het vervoer ten gunste van het openbaar vervoer en de fiets.

fahrrad.de: Hoe kunnen deze problemen actief worden aangepakt en opgelost? Antwoord de heer Bartels: We moeten ervoor zorgen dat meer mensen meer gaan fietsen en in ruil daarvoor hun auto laten staan ​​of zelfs wegdoen. Om dit te doen moeten we onder andere probleemgebieden wegnemen die mensen ervan weerhouden te fietsen omdat ze er bijvoorbeeld zijn. B. zich onzeker voelen. Fietsen moet gemakkelijk en veilig zijn. Psychologische effecten spelen hierbij een grote rol. Een dwingende vereiste is in ieder geval een goede fietsinfrastructuur, zodat fietsers er met plezier gebruik van kunnen maken.

fahrrad.de: Welke steden in Noordrijn-Westfalen zijn volgens jou het meest voorbeeldig als het gaat om infrastructuur voor fietsers en waarom? Antwoord Dhr. Bartels: Ik wil geen specifieke stad noemen. Overal is licht en schaduw. Hoe fietsers zelf de fietsvriendelijkheid van hun stad beoordelen, zien we in mei, als de resultaten van de fietsklimaattest gepubliceerd worden.

fahrrad.de: Is en hoe is volgens u het fietsbeleid en de status van de fiets als weggebruiker de afgelopen jaren veranderd? Antwoord de heer Bartels: De politiek kan de fiets niet meer vermijden. Op deelstaatniveau heeft de ADFC NRW de afgelopen jaren veel bereikt. Al enkele jaren worden financieringsbeslissingen gekoppeld aan de naleving van minimumnormen. Fietsen is ook een integraal onderdeel van de federale politiek geworden, uiterlijk met de opname van de Ruhrfietssnelweg (RS1) in het Federaal Transportinfrastructuurplan. ADFC NRW is vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van de RS1.

fahrrad.de: Hoe kunnen fietsers het beste betrokken worden bij het verbeteren van het fietsklimaat in steden? Antwoord de heer Bartels: Fietsers moeten zich op politiek niveau engageren om fietsvriendelijke veranderingen in hun omgeving te bewerkstelligen. Dit kan gebeuren via de politieke partijen die vertegenwoordigd zijn in de gemeenteraad, maar ook via overeenkomstige verenigingen zoals de ADFC. De ADFC-activisten hebben doorgaans nauw contact met de verantwoordelijke politici en ambtelijk medewerkers en kunnen zo impulsen geven.

fahrrad.de: Wat zegt u over het groeiende aantal e-bikes op de weg? Vloek of zegen? Antwoord de heer Bartels: Het is duidelijk een zegen, omdat e-bikes en elektrische fietsen potentiële toepassingen voor de fiets openen die anders alleen voorbehouden zouden zijn aan het autoverkeer. Dit betekent dat pendelaars gemakkelijk langere afstanden per fiets kunnen afleggen zonder dat ze zich op hun bestemming hoeven om te kleden. Ook in bergachtige gebieden is er de afgelopen jaren sprake van een aanzienlijke toename van het fietsverkeer, omdat zelfs minder getrainde fietsers hellingen gemakkelijk onder de knie kunnen krijgen.

fahrrad.de: Zijn er punten waarop fietsers zichzelf ook moeten bekritiseren? Antwoord Dhr. Bartels: Het wegverkeer werkt als systeem alleen veilig als alle weggebruikers zich aan de regels houden. Hierbij horen uiteraard ook fietsers.

fahrrad.de: Als je één wens had, wat zou je dan wensen? Antwoord de heer Bartels: Politici en werknemers in stadsbesturen moeten nog brutaler zijn in hun beslissingen ten gunste van fietsen. In veel gevallen wordt verkeersplanning nog steeds voornamelijk gedaan door de "bestuurderslens", terwijl aspecten van fietsen minder belangrijk worden geacht een heroverweging zijn.

Hartelijk dank voor het interview met Jan Bartels, lid van het staatsbestuur van de ADFC NRW.


Over de ADFC NRW

De ADFC NRW zet zich in voor een betere infrastructuur voor fietsers in Noordrijn-Westfalen. Samen met de leden zijn al projecten gepland zoals de fietssnelweg (RS1) in Noordrijn-Westfalen. Verslagen over het onderwerp fietsen in Noordrijn-Westfalen en Duitsland worden gepubliceerd op de ADFC NRW blog. De rapporten zijn geschreven door leden die als vrijwillige auteurs werken. Als u actief betrokken wilt zijn bij het ontwerpen van de infrastructuur voor fietsers, bent u bij de ADFC (Allgemeine Deutscher Fahrrad-Club) aan het juiste adres. Alle informatie en de blog zijn te vinden op: www.adfc-nrw.de

Over het kiezen van de beste blogs

In 2015 vond voor het eerst de verkiezing van de populairste fietsblogs plaats. Elk jaar worden de populairste blogs over fietsen gekozen door middel van een stemming onder gebruikers. In 2016 behaalde de ADFC NRW de eerste plaats in de categorie ‘Fietsbeleid’. In totaal waren er meer dan 200 blogs om uit te kiezen.

Over fahrrad.de

Bent u op zoek naar de juiste nieuwe fiets? Misschien beschikt u nog niet over de juiste uitrusting om uw fiets weer fit te krijgen? Op fahrrad.de vindt u alles wat u nodig heeft voor uw tweewieler. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe fiets van het merk Cube of misschien wel de nieuwste fietskledingtrend. In ons grote assortiment vindt u zeker het juiste exemplaar voor u. Openingstijden doen er niet toe. Hoe laat het ook is, u kunt uw gewenste product eenvoudig naar uw huis of een andere gewenste locatie laten sturen. Heeft u vragen over een product, dan adviseren wij u uiteraard graag. Misschien helpen onze onderwerpen onder Tips en Trends je verder. Hier kunt u eenvoudig uw framemaat laten berekenen of spannende informatie over e-bikes vinden

Vorige Volgende