De kenmerken en voordelen van S-Pedelecs met het merk Stromer als voorbeeld
Met een S-Pedelec kunt u met trapondersteuning snelheden tot 45 km/u bereiken en gemakkelijk meekomen in het stadsverkeer. Zelfs langere ritten over land kunt u eenvoudig afleggen met een S-Pedelec. Tegelijkertijd geniet je van de vrijheid en flexibiliteit die fietsen in de klassieke zin van het woord met zich meebrengt. Je beweegt actief, voelt de zon in je nek en frisse lucht in je haar, in plaats van passief in de auto, bus of trein te zitten.
Door stijgende brandstofprijzen, files en geparkeerde binnensteden worden S-Pedelecs steeds meer een solide alternatief voor de auto. De batterij is in slechts een paar uur opgeladen en kan de dagelijkse rit naar het werk net zo gemakkelijk aan als lange fietstochten in het weekend. In het volgende artikel ontdekt u hoe S-Pedelecs zich onderscheiden van klassieke e-bikes en laten we u met de Stromer-modellen zien hoeveel kennis en passie er in de S-Pedelecs van het Zwitserse premiummerk zit.
Wat zijn de verschillen tussen e-bikes en S-Pedelecs?
Welke speciale regels gelden voor S-Pedelecs?
S-Pedelec staat voor speed pedelec omdat je hiermee sneller kunt reizen dan met een klassieke elektrische fiets of e-bike. Hoewel er in juridische zin fundamentele verschillen bestaan tussen elektrische fietsen en e-bikes , is de term e-bike in het normale taalgebruik ingeburgerd voor alle fietsen met elektromotoren die de berijder ondersteunen bij het trappen tot 25 km/u . Als je sneller wilt rijden, moet je dat met je eigen spierkracht doen, omdat de motor gas geeft. Juridisch gezien zijn deze e-bikes gelijkwaardig aan niet-gemotoriseerde fietsen. Dit betekent dat volwassenen afhankelijk van de beschikbaarheid gebruik mogen of moeten maken van fietspaden of de weg. Er zijn echter geen vereisten voor een rijbewijs, helm, verzekering of kenteken. Een veiligheidshelm wordt nog steeds aanbevolen, zoals doorgaans het geval is bij het fietsen, omdat zelfs bij 15-20 km/u ernstig hoofdletsel kan optreden.
S-Pedelecs worden met hun motorondersteunde topsnelheid van 45 km/u geclassificeerd als kleine of lichte motorfietsen. Zij zijn daarom onderworpen aan verzekerings- en registratievereisten. Met andere woorden: U moet een officieel verzekeringskenteken aan de voor- en achterkant hebben om te kunnen rijden. Er wordt gebruik gemaakt van de tweeregelige, vierkante kentekenplaatuitvoering, die ook gebruikelijk is op bromfietsen, motorfietsen en andere bromfietsen. Daarnaast dien je minimaal te beschikken over een rijbewijs klasse AM, daar valt ook een autorijbewijs klasse B onder. Vanwege de bovengemiddelde snelheid zijn fietspaden taboe voor S-Pedelecs. Je mag er in principe alleen mee op de weg rijden en moet je aan dezelfde regels houden als andere voertuigen.
Bovendien moet u op de S-Pedelec een “geschikte veiligheidshelm” dragen. Wat als geschikt wordt beschouwd voor S-Pedelecs is echter niet duidelijk gedefinieerd in de wet, omdat er nog steeds geen EU-norm bestaat voor S-Pedelec-helmen. Hoewel je geen volwaardige motorhelm met vizier en kinbescherming hoeft te dragen, zijn de meeste in de handel verkrijgbare fietshelmen slechts gedeeltelijk getest op de hoge snelheden die je met de S-Pedelec kunt halen. Daarom heeft het Normeninstituut Nederland (NEN) een eigen kwaliteitsnorm voor S-Pedelec-helmen ontwikkeld – NTA 8776 – die inmiddels door veel gangbare helmfabrikanten wordt aangeboden.
S-Pedelecs als veilige en betrouwbare mobiliteitsgarantie
Lange tijd hadden S-Pedelecs het moeilijk om zich op de Duitse markt te vestigen, omdat ze aan strengere regels onderworpen zijn dan de inmiddels wijdverspreide e-bikes en normale Pedelecs. Degenen die langere afstanden moesten afleggen of zich sneller wilden verplaatsen, namen echter meestal hun toevlucht tot de auto of het openbaar vervoer. Op afstanden tussen de 10 en 30 kilometer kan een S-Pedelec een echte brug slaan tussen e-bikes, die doorgaans meer geschikt zijn voor korte en middellange afstanden, en auto’s, waarmee je iets sneller van A naar B kunt komen, maar in stadsverkeer wordt soms een grotere last.
Een S-Pedelec moet kracht hebben om u vooruit te brengen en u tegelijkertijd een betrouwbare controle geven, zodat u zich te allen tijde veilig voelt. Voor betrouwbaar gebruik op de weg en in het stadsverkeer moet aan bepaalde voorwaarden worden voldaan: De S-Pedelec moet zorgen voor een veilig evenwicht, betrouwbaar remvermogen, stevige grip en goed zicht door een comfortabele, rechtopstaande zitpositie en effectieve remmen en banden. Met deze aspecten in het achterhoofd en met precieze doelstellingen in het achterhoofd ontwikkelt Stromer sinds 2009 zijn S-Pedelecs.
Wat maakt Stromer S-Pedelecs bijzonder?
Stromer heeft zich vanaf het begin specifiek op de ontwikkeling van speed-pedelecs gericht. Dit betekent dat deze S-Pedelecs niet alleen snellere e-bikes zijn, maar eerder doordachte en speciaal ontwikkelde S-Pedelecs. Het Zwitserse premiummerk vertrouwt op een sportief, opvallend en toch onopvallend basisontwerp, beginnend bij een U-vormig lichtdetail dat discreet vanuit de balhoofdbuis schijnt, via de slim in de onderbuis geïntegreerde batterij, tot aan het display, dat harmonieus in de balhoofdbuis is verzonken. de bovenbuis.
Bovendien hebben alle Stromer S-Pedelecs een betrouwbaar aandrijfvermogen en een uitgebalanceerde gewichtsverdeling gemeen, wat leidt tot dynamische rijeigenschappen en maximale veiligheid. De afzonderlijke modellen verschillen qua basisuitrusting en het beoogde doel. Maar zelfs als u voor een specifiek model heeft gekozen, kan dit nog steeds individueel worden geconfigureerd of achteraf worden ingebouwd.
Bij Stromer zijn de volgende S-Pedelecs verkrijgbaar:
Als "allrounder voor het dagelijks leven" is de ST1 het basis- of instapmodel, maar hij doet geenszins concessies als het gaat om dynamiek, betrouwbaarheid en rijplezier.
Omdat hij is ontwikkeld voor vooruitgang tijdens het woon-werkverkeer en in het dagelijks leven, is de ST2 volledig verbonden en beschikt hij over een duurzame carbon riemaandrijving die zorgt voor een soepelere werking en minder slijtage.
Onder het motto ‘Elegant Commuting’ biedt de ST3 nog meer dynamiek, connectiviteit en een stijlvol geïntegreerde look, waarbij zelfs de rem- en versnellingskabels in het frame verdwijnen.
De ST5 is het vlaggenschip en de S-Klasse onder de S-Pedelecs omdat hij onder meer ook een sportmodus heeft in de krachtige achterwielmotor en volledig geïntegreerd ABS voor absolute remcontrole.
Het hart: de krachtige achterwielmotor
Middenmotormotoren zijn voor de meeste elektrische fietsen en e-bikes succesvol gebleken, omdat ze de trekkracht die uit de trapas komt direct versterken en overbrengen naar het achterwiel. Dit heeft enkele voordelen, maar het betekent wel dat bijvoorbeeld de ketting relatief snel verslijt doordat deze wordt blootgesteld aan zeer hoge trekkrachten. Stromer daarentegen gebruikt op zijn S-Pedelecs speciaal ontwikkelde achterwielmotoren, waarbij de aandrijving rechtstreeks uit de naaf komt en de S-Pedelec in wezen duwt in plaats van voornamelijk uit de crank te trekken. Dit zorgt voor een directere krachtoverbrenging, vermindert slijtage en heeft bovendien als mooie bijkomstigheid dat Stromer S-Pedelecs vrijwel geheel stil zijn.
Bovendien werken de achterwielmotoren onafhankelijk van de versnellingspook. Het schakelen heeft dus geen invloed op het koppel, waardoor je soepel en krachtig kunt accelereren. Afhankelijk van het ST-model bieden de afzonderlijke achterwielmotoren een vermogen tussen 670 en 850 watt met koppels van 35 tot 48 Nm (in de ST1 en ST2 zijn er CYRO Drive-motoren en in de ST3 en ST5 zijn er SYNO II of SYNO Sportmotoren). Hoe hoger het vermogen en koppel van de betreffende motor, hoe krachtiger en dynamischer deze kan accelereren. Afhankelijk van het model zijn kettingaandrijvingen, slijtvaste Gates Carbon-riemaandrijvingen of rondseltandwielen geïnstalleerd.
Actieradius en batterijen: volledig geïntegreerd en achteraf in te bouwen
Stromer was de eerste fabrikant die een S-Pedelec aanbood met een volledig geïntegreerde accu in de onderbuis. Het beproefde systeem wordt op elk ST-model gebruikt. De accu kan eenvoudig met een druk op de knop worden verwijderd en verdwijnt, na in de onderbuis te zijn geduwd, discreet achter een klepje in het frame. Deze cover zorgt voor een strakke uitstraling en beschermt tegelijkertijd de batterij tegen schokken, vuil en diefstal.
Een bijzonder voordeel van de krachtige Stromer-accu's is dat elke accu compatibel is met elk ST-model. Dit betekent dat u indien nodig een accu met een hogere capaciteit achteraf kunt monteren. De exacte actieradius van de accu is echter lastig te voorspellen, omdat deze afhankelijk is van verschillende factoren, bijvoorbeeld het gekozen ondersteuningsniveau, de tegenwind en hellingshoek, maar ook het totale gewicht van de fiets met jou en je bagage. Bovendien wordt de actieradius van de accu met maar liefst 20 procent vergroot, omdat rem- en bergafwaartse energie door middel van recuperatie in de accu kan worden teruggevoerd.
Maar zelfs de kleinste Stromer-accu heeft een aanzienlijke actieradius: deze groene accu (BQ500) kan met een vermogen van 500 wattuur en capaciteit van 10,5 ampère-uur tot wel 90 kilometer ver komen. De momenteel grootste Stromer-accu (de blauwe BQ983) heeft met zijn 983 wattuur en een capaciteit van 19,8 ampère-uur een bereik van maximaal 180 kilometer. Dat is meer dan sommige mensen in een week fietsen.
Strakke look + verfijnd design = sportieve elegantie
Het doel van elke S-Pedelec van Stromer is dat alle componenten en het totaalconcept samenkomen om een samenhangend geheel te vormen en elkaar op een zinvolle manier aanvullen. Alle S-Pedelecs zijn op zijn minst gedeeltelijk geïntegreerd, zo niet volledig geïntegreerd zoals de ST3 en ST5, omdat niet alleen de accu maar zelfs de bowdenkabels discreet in het stuur en het frame verdwijnen. Ook het touchdisplay, waarmee je met de S-Pedelec communiceert, is volledig en onopvallend in het frame ingebed.
Het ontwerpidee is niet alleen goed voor het uiterlijk, maar ook voor belangrijke functies. De S-Pedelecs van Stromer zijn zo ontwikkeld dat het gewicht gelijkmatig over de fiets wordt verdeeld en het zwaartepunt zo laag mogelijk ligt, wat zorgt voor een evenwichtige balans en stabiliteit. Het ontwerp vervult daarom ook een belangrijke veiligheidsfactor. Tegelijkertijd zorgt de bereikte stabiliteit voor de nodige wendbaarheid, zodat u zich veilig en zelfverzekerd in het stadsverkeer kunt verplaatsen.
Slimme S-Pedelecs: Connectiviteit en bescherming dankzij OMNI connect
Technologie zit niet alleen in de S-Pedelec, je kunt er ook mee netwerken. OMNI connect is een cloudgebaseerd platform waartoe u toegang kunt krijgen via de interface in de bovenbuis of gemakkelijk via de OMNI-app op uw smartphone. Een centraal kenmerk van deze technologie is de drievoudige diefstalbeveiliging:
- Vanuit het parkeren kan het elektronische motorblok alleen worden ontgrendeld via de app of door de pincode op het display in te voeren.
- De wegrijbeveiliging zorgt ervoor dat u automatisch per sms of e-mail op de hoogte wordt gesteld als uw Stromer in de vergrendelde modus wordt verplaatst. De fiets begint ook te knipperen en te toeteren.
- U kunt uw Stromer op elk moment via GPS-tracking laten lokaliseren.
Met Smartlock en Bluetooth kunt u uw fiets ook automatisch laten vergrendelen en ontgrendelen wanneer u met uw smartphone nadert of weggaat. U kunt de OMNI-interface ook gebruiken om het gedrag van de motor te regelen, ondersteuningsmodi te selecteren en pedaal- en remsensoren aan te passen. Bovendien heeft u altijd inzicht in alle functies en de staat van uw elektrische auto (van rijstatistieken tot motortemperatuur).
Stromer OMNI - Digitaal verbonden e-bikesAndere bijzondere kenmerken van Stromer S-Pedelecs
Naast de centrale elementen van de motor tot de accu en de OMNI-app, beschikken de S-Pedelecs van Stromer nog over tal van andere features en kleine details. Stromer werkte bijvoorbeeld samen met Pirelli om soepel lopende banden voor zijn fietsen te ontwikkelen die optimale grip op nat wegdek en lekbescherming bieden. De verschillende speciaal voor Stromer ontwikkelde banden voldoen aan de hogere eisen van S-Pedelecs, omdat bij 45 km/u het koppel zo hoog is dat zelfs in de handel verkrijgbare e-bike-banden hun grenzen zouden bereiken, zowel qua stabiliteit als qua stabiliteit. van stabiliteit Wat betreft hun aansprakelijkheid op de weg. Het is daarom altijd aan te raden om banden te gebruiken die speciaal voor S-Pedelecs zijn ontwikkeld, omdat het karkas voor de nodige stabiliteit zorgt en het rubbermengsel voor de vitale grip zorgt.
Krachtige, hydraulische schijfremmen horen gewoon bij een S-Pedelec, zodat u snel en veilig tot stilstand kunt komen. Hiervoor heeft Stromer samen met de remspecialisten van TRP schijfremmen met 2 en 4 zuigers ontwikkeld, die perfect zijn afgestemd op het vermogen van de betreffende S-Pedelec. Om het remproces nog stabieler te maken, installeert Stromer sinds 2021 volledig geïntegreerd ABS van Bluebrake op de voorremmen van de ST5-modellen. Deze detecteert gevaarlijke remsituaties en regelt automatisch de remmen zodat het voorwiel niet blokkeert, waardoor het achterwiel omhoog zou kunnen komen en het hele wiel mogelijk zijwaarts zou kunnen slippen. De effectiviteit van dit ABS voor S-Pedelecs werd bevestigd in een test door de BDU in Zwitserland.
Ook de lichtvoorziening wordt via de accu verzorgd. Alle Stomer modellen (ook het instapmodel ST1) zijn leverbaar met dagrijverlichting zodat u altijd optimaal zicht en zicht heeft. De achterlichten zijn voorzien van StVZO-conforme remlichten en zorgen ervoor dat je van achteren duidelijk zichtbaar bent. 's Nachts zorgen de koplampen met groot- en dimlicht met respectievelijk tot wel 900 en 1.600 lumen ervoor dat je alles perfect kunt zien.
Met een S-Pedelec durft u uw eigen mobiliteitstransitie te maken
Snel rondreizen in het stadsverkeer en gemakkelijk lange afstanden door het land afleggen met de fiets is niet langer een wensdenken. Met een S-Pedelec beweegt u zich met optimale ondersteuning en veiligheid door de stadsjungle en hoeft u geen concessies te doen aan mobiliteit of eigen flexibiliteit. Een S-Pedelec van Stromer is één manier om de volgende stap richting e-mobiliteit te zetten.